כוונות טובות, הביצוע פחות

לפני הכל הבהרה: אני מאוד אוהב את "רוח חדשה", יש לארגון הזה המון זכויות בשינוי המציאות הירושלמית כמו שאנו חווים אותה היום. באופן אישי גדלתי בעמותה הזו ולרוב יש לי רק מילים טובות להגיד על מה שהחבר'ה שם עושים. הבהרה מס' 2: אני מחבב את הרב בני לאו, לא מכר אותו אישית אבל הסטטוסים שלו מדי פעם בפייסבוק וספריו מאירים עיניים. הלוואי עלינו עוד רבנים אורתודוקסים כמותו.

ואחרי שאמרתי את זה, ליל הסדר המודרך שקיימה רוח חדשה עם הרב בני לאו הוא שגיאה קשה ועניין מקומם מאוד. תקציר: רגע לפני פסח ביקשו בעמותה לקבץ חבר'ה חילונים שבדרך כלל צולחים את הפסוקים בארמית בכמה דקות בדרך אל הקניידלך ולעשות להם ליל סדר מודרך כאשר הרב לאו מסביר להם על מנהגי החג- מה זה כרפס ומדוע אין מפטירין אחר הפסח האפיקומן. כמה בעיות עם הערב הזה:

קודם כל- למה רוח חדשה? בעיר בה יש אינספור ארגונים התחדשות יהודית וקשת רחבה של ישיבות, מכינות, בתי מדרש פלורליסטיים יותר ופחות- למה צריך עוד גוף שיתעסק במה שכבר עושים כולם בצורה כזו או אחרת?

נניח שעברנו את השאלה הראשונה וזוהה צורך מיוחד בהדרכת ליל סדר לחילונים שאין להם מושג,  ואכן "רוח חדשה" היא הגוף שצריך להתעסק בזה מכל שלל עיסוקיו, מה הבשורה והחידוש שהוא מביא איתו? התשובה היא שלא רק שאין פה חידוש אלא שיש פה נסיגה אחורה. כי מה יוצא פה מכל הסיטואציה? יש כמה עגלות ריקות, כלומר חבר'ה חילונים חמודים שאנחנו רוצים שירבו בירושלים, אבל אין להם מושג קלוש ביהדות ולמי הם הולכים כדי למלא את החלל הגדול הזה? לרב אורתודוקסי שיסביר להם מהי הדרך הנכונה לחגוג את פסח. נפלא. כמו שהם ילכו לרבנות להתחתן, להתגרש, להתגייר ולהיקבר.

כאילו, אין בנמצא מספיק בוגרי קיבוצים לדבר על ההגדה הקיבוצית, או חבר'ה מהישיבה החילונית שיכולים לעשות את אותה עבודה ולא פחות טוב? ואם כבר הולכים לכיוון דתי- נגמרו הזרמים ביהדות שצריך לפנות לאחים הסרוגים בבקשה לעזרה? הסיטואציה הזו מנציחה את כל מה שדפוק ביחסים שלנו עם הדתיים. תחת הכותרת של "להיות חילונים בירושלים" אנחנו עושים מסיבות שבת מגניבות בחאן וקהילות צעירים ועוד מיליון פעילויות מבורכות (בלי ציניות) אבל ברגע שאנחנו רוצים טיפה לגשת לארון הספרים אנחנו צריכים לבקש את עזרתו של הספרן. יכול להיות שהוא ספרן מאוד נחמד אבל הוא מינה את עצמו לתפקיד ואנחנו, שלא בחרנו בו, ממשיכים לתת לו את ההסמכה ומאשררים את הפטרונות שלו עלינו בענייני יהדות. כל עוד התפיסה שלנו לא תשתנה והמונופול בתחום הזה לא יישבר יהיה לנו קשה מאוד להניע מהפכה אמיתית, בירושלים ובמדינה בכלל.

בן 36, ירושלמי מלידה, אבו-אל בנאת עם תעודות. בין יום מילואים אחד לשני עוסק בהתחדשות עירונית עבור חברת "מוריה".



8 תגובות

  • אפריל 13, 2014

    בני

    ביקורת לא מובנת, לא מאופסת על עצמה, מה בדיוק אתה רוצה מהם ? שהם לא הכלו ל״רב״ רפורמי ? כי אולי גם החילונים אינם מכירים בהם כרבנים וכמדריכים רוחניים ?
    מאמר מאוד מוזר למען האמת.

  • אפריל 13, 2014

    ליאור פרל

    היי,
    אתחיל בגילוי נאות- אני הדוברת של "רוח דשה" ולכן לא לגמרי אובייקטיבית.
    קודם כל, תודה על הפרגון.
    כמה תשובות לשאלות:
    לגבי "למה רוח"? – למה לא? יש המון דברים שאנחנו עושים מעבר למסיבות המגניבות בשבתות ותחום ההתחדשות היהודית זה עוד משהו שאנחנו עוסקים בו כבר תקופה. בעיניינו, בעניין זה, ברוח החג, כל המרבה הרי זה משובח.
    לגבי הנקודה המרכזית- דווקא בגלל שאין פה מונופול על החג או הידע, דווקא בגלל שאין אוטוריטה (ספרן) אד את הסדר הנחו יחד הרב לאו ויקיר שגב (חילוני, קיבוצניק לשעבר וכו) ומאחרי היוזמה עומדים ״חילונים אורתודוכסים״ שפועלים במטרה חילונית- לייצר משמעות עמוקה יותר עבור חילונים החיים בירושלים, שהיא מעבר לפתיחת הסינמה סיטי בשבת מתוך אמונה כי לדת אין מונופול על היהדות והחגים והמסורת שייכים לכולם – גם לחילונים.
    מקווה שעניתי (לפחות קצת) ובכל אופן- תהנו מהסרטון 🙂
    חג שמח!

  • אפריל 13, 2014

    אריאל

    עמית, אני לא מבין מה הבעיה. כמו שאמרת, יש מלא ארגונים שעוסקים בתחום ויכולים לארגן להם סדר כאוות נפשם. כנראה שמישהו ברוח חדשה רצה לעשות סדר "כהלכתו" (עם כל הכבוד לגרסה של הקיבוצים) כדי שבכל זאת יוכל לצלוח את ההגדה המסורתית שבכל זאת תהיה מונחת על מרבית השולחנות מחר בערב. לשם כך הוא פנה לרב האורתודוכסי הקרוב ביותר לתפיסת עולמו.

  • אפריל 13, 2014

    ענבר

    למה? כי רוח חדשה מעודדת הישארות של צעירים יהודיים בירושלים. לא ערבים, לא נוצרים, לא תושבי חוץ, לא פלורליזם, לא כלום. עמותה מגניבה וכיפית אבל שמאחוריה אג'נדה של כיבוש…

  • אפריל 13, 2014

    שירן

    תגובה לדוברת רוח חדשה:
    את צריכה תזכורת מהו חילוני.
    חילוני זה אדם שבחר לחיות ללא קשר לדת.
    במקרה של יהודים, במקרים רבים הוא אדם אתאיסט ללא דת, שהיהדות נכפית עליו בתעודת הזהות ובהרבה גורמים של החיים. את מבינה מה אני אומר או שזה זר לך?
    סדר פסח, ההלכה, המצוות והמסורת שלכם לא מעניין חילונים רבים.
    קפיש?
    תתמקדו במסיבות כיפיות וברוח צעירה, תשאירו את הדת מחוץ לעסק.

    • אפריל 13, 2014

      יאיר

      שירן, התגובה שלך לא ברורה לי.
      נדמה לי שדווקא אצלך דברים קצת התבלבלו – חילוני זה לא ההפך מסדר פסח, ולא אדם שבחר לחיות בלי קשר לדת.
      אני חילוני לגמרי, לא מאמין באלוהים ולא שומר מצוות. אבל סדר פסח מעניין אותי לא פחות מ-"מסיבות כיפיות".

    • אפריל 16, 2014

      בני

      אז על פי שירן אין הרבה חילונים בישראל. יש לי תחושה שאת קצת מבלבלת בין אתאיסט לבין חילוני. חילוני הוא אדם לא דתי ושאינו מקיים מרבית המצוות. יש חילונים מאמינים – דווקא המון – יש חילונים שלא שואלים את עצמם יותר מדי שאלות, יש חילונים שאוהבים את היהדות מתוך תרבות שלהם וכו… כל חילוני והתפיסה שלו.

  • אפריל 18, 2014

    עודד

    נכון- אין הרבה חילונים בישראל, אחוזים בודדים. וזאת אם הולכים ע״פ הגדרה טכנית של חילוני=אתאיסט. מצד שני, כמו בכל דבר- יש המון גוונים, למשל היום שמעתי על אחד שאכל המבורגר חזיר אבל הקפיד על לחמניה כשרה לפסח. אבל אני חושב שאם תלך על מקור המילה חילוני תמצא שחילוני לא יכול להיות מאמין, לא לפי מה שיהודי מאמין חושב.