אין ואקום

בחיים אין ואקום. ייצאו החילונים משכונה לא אטרקטיבית- ייכנסו החרדים. ממשלת ישראל לא תספק שירותי חינוך לאוכלוסיות מסוימות- ש"ס, החמאס או התנועה האיסלאמית יחליפו אותם. כל ריק סופו להתמלא. אם הבוקר מאיימים ומייבבים כל מיני חוטבלי וח"כים מהספסלים האחוריים על ניתוק ההסדר עם ישיבת הר ברכה וחלק מאיימים בדחיית גיוס ובעלייה בשיעורי הסרבנות צריך לשנן להם את הכלל הפשוט הזה. לא רוצים? לא צריך. את הואקום שישאירו תלמידי ישובת הסדר שרבניהם מתיימרים לייצג את "דעת התורה" (כי הרי ברור שלתורה רק פרשנות אחת נכונה, הפרשנות שלהם) ימלאו ציבורים אחרים. אולי ישובו בני הקיבוצים המתמלאים מחדש למעמדם מימים עברו, אולי יהיו אלו חניכי תנועות הנוער האחרות, אולי יהיו אלו צעירי הפריפריה שיגיעו. מי שמאיים שבלעדיו אין צה"ל- שלא יאיים. צה"ל היה כאן לפני ישיבות ההסדר ויהיה גם הרבה אחרי. אין אנשים ללא תחליף.

לשם הבהרה: אין לי דבר נגד חיילים דתיים בכלל וחיילי ישיבות הסדר בפרט.שירתתי בסדיר ועודי משרת במילואים לצידם ויש לי רק מילים טובות לומר. הבעיה מתחילה בטשטוש, בחוסר הצבת הגבולות שבין מפקדים לרבנים. אני מקווה שהגבול הזה הוצב אתמול, באיחור, ואם המחיר יהיה כמו שמאיימים החוטובלים- שיהיה.

בן 36, ירושלמי מלידה, אבו-אל בנאת עם תעודות. בין יום מילואים אחד לשני עוסק בהתחדשות עירונית עבור חברת "מוריה".



17 תגובות

  • דצמבר 14, 2009

    אליק

    לא מפריעה הוצאת "הר ברכה" מההסדר, כמו שמפריעה לי תחושת האיפה ואיפה. אני בעד שהמדינה לא תתגמל את מי שמשתינים עליה בקשת – כיוון שכך, אם הרב מלמד אומר וחוזר ואומר, אין בעיה לסגור לו את השיבר (למרות שאני חושב שזה לא יביא הרבה תועלת, למעט במובן ההצהרתי). אבל אני מצפה שבמקביל יימנע משרד התרבות מלממן תערוכות של אמנים אנטי-ישראליים בחו"ל, יופסק המימון הממשלתי למרצים שקוראים להחרמת ישראל וכן הלאה. זאת לא חכמה להיות חזקים רק על חלשים. והרב מלמד, מבחינת התדמית התקשורתית והגב הפוליטי המדולדל שלו – הוא בהחלט "חלשים" במשחק הזה.

  • דצמבר 14, 2009

    יאיר

    מי שיצר ואקום הוא דווקא ברק. את אותם ילדים שהיו הולכים לצבא, נקבל עכשיו כנוער הגבעות. אז ברק מתנתק ויוצר ואקום בשני הצדדים – מה הרווחנו? ככה מנהלים משבר? נראה לי שגישת "שברו את הכלים ולא משחקים" לא מספיק בוגרת עבור שר ביטחון.

  • דצמבר 14, 2009

    עמית

    לא מסכים איתך יאיר, זו אינה תגובה ילדותית אלא התגובה היחידה שמדינה ריבונית יכולה לנקוט בה. אז נקבל אותם בתור נוער גבעות, יותר טוב מגיס חמישי.
    אליק- אתם מומחים באיפה ואיפה, בכל פעם שמפנים מאחז מנסים להסיט את הדגש לבניה לא -חוקית של ערבים, ההשוואה שלך לא נכונה, מרצה באוניברסיטה לא שולח חיילים לצבא ואין לו הסדר עם משרד הבטחון. זה לא המצב של הרב מלמד.

  • דצמבר 14, 2009

    עמית

    אליק- האם תסכים שהמדינה תממן מכינה קדם צבאית המופעלת על ידי ארגון "יש גבול" המחנכת את תלמידיה לשרת בצה"ל כל עוד ישרתו בתחומי הקו הירוק?
    באותה הרוח: http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3819677,00.html

  • דצמבר 14, 2009

    בן

    הלוואי ואתה צודק ויש עוד מגזרים שיחסם לצבא יהיה כמו חובשי הכיפה של היום/ קיבוצניקים של פעם, אני לא בטוח שאני מזהה מגמה שכזו עדיין..
    יש לי בעיה גדולה אם איך שנעשה המהלך של הוצאת הישיבה,גם אם בסופו של דבר היה צריך להסתיים כך. זה נראה כמו תחרות ל"מי יש יותר גדול" ולא החלטה עניינית, אף פעם ועדיין אני לא סומך על קבלת ההחלטות של ברק ואני יותר חושש מהמחיר שאנחנו משלמים בגלל האגו הגדול של האיש הקטן.

  • דצמבר 14, 2009

    עכברתול

    עמית,
    החיילים הדתיים מישיבות ההסדר לא מבצעים את זה כי זה "מה שהתורה אומרת" (זו דרך מאוד צרה להסתכל על השקפת עולם ואמת פנימית) אלא מתוך המוסר ועולם הערכים שלהם, אותו אני חולק עמם. לא מדובר כאן על תורה אלא על עתיד עם ישראל וביתו.

    אתה יכול לא להסכים אתם אבל אתה לא יכול להנמיך את זה לעולם המוכר שלך של "פנאט דתי / חילוני פיכח".

    טראגי שבמדינה שלנו קל כל-כך לייצר ביקורת המונית חריפה גורפת נגד מי שקוראים לסרבנות אחת בזמן שכולנו מתעלמים באלגנטיות ובהבנה וחמלה מאלו שקוראים לסרבנות מסיבות אחרות, "מצפוניות".

  • דצמבר 15, 2009

    עמית

    בן- למי יש יותר גדול? נראה לך שבמדינה נורמלית שר בטחון אזרחי צריך לבקש מרב פעמיים להגיע לשימוע? אולי יגיע כבוד השר לישיבה וינשק גם את הידיים של הרב, אם כבודו יואיל לדבר איתו?
    בענייני הביטחון, וביטחון בלבד, אני סומך על שיקול דעתו של ברק, ר' מקרה עופרת יצוקה.
    עכברתול- שוב, 99.9% מהחיילים הדתיים, ביני"שים, בני מכינות וכו' הם חיילים לעילא ולעילא, חדורי ערכים ומוטיבציה. אין לי בעיה. יש מיעוט שאצלו הגבולות מטושטשים וכאן לא יכולה להיות הססנות. אף אחד לא מתעלם מסרבנות וזה קל לך עכשיו להגיד שלאחרים לא עושים כלום, אבל חרם על אמנים וסתם סלבז שלא שירתו בצבא קורה גם קורה, כששמואל הספרי, איש שמאל, מדבר בתיעוב על איתי טיראן המשתמט ולא חסרות דוגמאות אחרות, אלו מימין ואלו משמאל ראויים לגינוי פומבי ובמידת האפשר- צעדים מעשיים למיגור התופעה.

  • דצמבר 15, 2009

    בן

    עמית, אני חושב שאני האחרון שאפשר להאשים אותו בכבוד יתר לאנשי דת, אבל כן, אני סבור שברק התנהל באופן שההקשר הביטחוני שלו קלוש מאוד, וגם אני סומך על ברק בהתנהלות בטחונית גרידא, רק שהוא מתנהל כך בעיתות משבר בלבד (שר בטחון חיצוני למשל), כאן ראינו 99% מברק הפוליטקאי הקטן 1% משר הבטחון.

  • דצמבר 15, 2009

    עמית מ

    עמית – אני מבין שהגיע אליך "השמאל הלאומי"…
    רק אציין שאני מסכים איתך פה, ואצטט את דברי שמואל הספרי – משתמטים הם לא שמאלנים, והם גם לא ימנים. הם סתם חארות (אם המילה לא ראויה – התנצלותי, ונא למחוק אותה).
    בלי קשר לתגובה של ברק, שלדעתי היא נכונה ומוצדקת, הבעיה היא גדולה מזה. היא מסתכמת בעובדה שאותו רב פשוט קורע במו ידיו את הקונצנזוס מסביב לצבא.
    אותו קונצנזוס שקובע שצה"ל הוא מחוץ לקונצנזוס.
    ואמר יפה דני זמיר בווינט (לינק מצורף למעלה) – לא רוצים? לא צריך. היו גם לפניכם. נכון, צה"ל יפסיד חיילים מעולים, אבל כאלה היו גם ב-48', גם ב-56', גם בהתשה, גם ב-67' וגם ב-73', הרבה לפני שישיבות ההסדר הפכו ל-issue שכזה.

    ושוב – משתמט הוא משתמטהוא משתמט, אם משמאל ואם מימין. היחס אליו צריך להיות אותו יחס.

  • דצמבר 16, 2009

    דתי לאומי מודאג

    יש כאן נסיון של הדתיים לראות את גבולות הכח שלהם.

    עד היום רוחש ,מתחת לפני השטח,המיתוס שעמידה כוחנית יותר היתה מצילה את גוש קטיףף.
    שהדתיים הם בעצם פראיירים, ואם הם יהפכו את השולחן, אז כמו החרדים והערבים, אף אחד לא ינסה להתעסק איתם.

    במובן הזה, מה שקורה עכשיו הוא דןןקא בירור לטובה.
    אם אכן הדתיים מגזר מספיק חזק וברק יתקפל – סבבה, ואם ,כמו שאתם אומרים, אפשר גם בלעדיהם, מצוי המהלך הזה יחזיר אותם לגודל הטבעי שלהם.

  • דצמבר 16, 2009

    עודד

    הבינישי"ם הם חיילים מצ'וקמקים.

    לא ממש לעניין הויכוח אבל לדעתי צריך להיות על השולחן- בכל שנות שירותי בסדיר ובמילואים (אני ממש בסוף) נוכחתי שוב ושוב בחוסר מקצועיות, אנטיפטיות והתנשאות מצד חבורת הבינישי"ם ששירתו איתנו. לשמחתי ולשמחת חברי- מרביתם קיבוצניקים, הבינישי"ם עזבו במהירות- ברגע שעברו את סף חמשת הילדים. לא שלא אהבתי אותם- פשוט חששתי להפקיד את חיי בידיהם. לצערי הדבר הוכח כנכון 'בקרב' במלחמת לבנון. אין מה לעשות- מי שמשרת 16 חודשים לא יכול ללמוד את העבודה כמו שצריך- לפחות כל עוד מחצית השירות מבלים במחסומים בשטחים.

    ממליץ לקרוא את המאמר של אנשיל פפר בעניין:
    http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1135372.html

  • דצמבר 20, 2009

    עמית

    עודד- ממש לא מסכים איתך, סתם הכללות והכפשות.

  • דצמבר 20, 2009

    עמית

  • דצמבר 20, 2009

    יובל האחר

    הנה עוד ידיעה שמתאימה לכותרת הקטע הזה: http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1136276.html

    "ראש העיר ירושלים, ניר ברקת, החליט לדחות את עמדת הגורמים המקצועיים בעירייה ולהימנע בשנת התקציב הקרובה מפתיחת תחנת טיפת חלב בסילוואן, שנועדה לשרת אוכלוסייה של כמאה אלף תושבים. לעומת זאת, 7,000 התושבים שמתגוררים ברובע היהודי בירושלים יזכו השנה לטיפת חלב מעיריית ירושלים."

    ואחד מתושבי סילוואן אומר "עוד מעט חמאס יפתחו טיפות חלב ואנחנו נלך לשם. מה שמעניין אותנו זה הבריאות של הילדים שלנו ואם אין מהעירייה, נחפש דרכים אחרות."

    אכן אין ואקום, ועיריית ירושלים ממשיכה במדיניות המפלה שלה כלפי התושבים הלא-יהודים בעיר.

  • דצמבר 20, 2009

    חכם חנוכה

    לכבוד אחי החורגים,
    עד התקרה קפצתם כששמעתם את שר המשפטים מדבר על משפט התורה. לא נחזור אחורה אלפיים שנה, אמרתם. אנחנו נהיה כמתוקנות שבאומות העולם של היום.מסתבר שעמדתכם עתיקה ופרימיטיבית .
    נכון, אתם לא משסים בנו חיילים הלניסטים (ואולי דווקא כן), בכל אופן אתם נהנים משלטון מלא, הדוק ומוחלט על הפרוביציה המקומית.כשמישהו רק מעזלהביע את השקפת עולמו ואת אמונו במערכת ערכים שונה מזו המוכתבת בידי המעצמה השלטת, אתם קופצים אחוזי אימה וזעם.
    לשיטתכם, מותר לאדם לדגול, לפעול ולסייע לחיסולה של ישראל היהודית, אבל אסור לו להאמין ולחנך שהחרבת ישובים יהודיים הוא קו מצפוני אדום.אדם כזה יקרה מיד לכבוד מעלתו השר לבטחון אזרחי לשימוע. -מדינה דיקטטורית אבל מתוקנת.
    מותר לחלום על מדינת כל אזרחיה (הערבים והזרים), אבל אסורבאיסור חמור לשאוף שיום אחד מדינת היהודים תהיה מדינה יהודית.אוי למי שבליל החוק הטורקי-אנגלי-ירדני אינו נר לרגליו, והוא מבקש חלילה, לשוב למקורות הדין היהודי ולשאוב ממנו חוקים ותקנות לעיניני השעה של עמנו.מיד יקפצו עליו עגונות נגד הכיבוש, אמהות למען פלשתין, ועמוס עוז למען פרס נובל, וידרשו שגם יאכל את זבחי החזיר וגם ילקק את השפתיים.
    כשאתם מדברים על שלטון החוק, אתם הרי לא מתכוונים לחוק האוסר מכירת חמץ בפומבי ולא לחוק האוסר העסקת פיליפיניות בסתר. אלא לחוק שלכם, הוא החוק העליון.טוהר ערכי בו אסור לשבת על הכביש בשבת כמחאה, אבל מותר לחסום את נתיבי איילון כי לברנז'ה יש אופנוע.במדינת החוק שלכם גרביונים עד הברך ושטריימל זה חשכת ימי הביניים, ומעיל עור וקעקוע על התחת זה מגניב ונאור.
    כן, זהו שוב אותו סיפור עתיק.
    אתם יכולים להרגע, אף אחד לא ימול אותכם בכפייה. את זה לפחות אתם עדיין עושים בעצמכם.

  • דצמבר 20, 2009

    עמית

    אכן אין ואקום, לצערי, לא מכיר את הנושא לעומק.
    ההמלצה שלי לתושבי מזרח העיר- לכו להצביע.

  • דצמבר 23, 2009

    ערן טרבלסי

    עמית,
    בעיקרון אני מסכים איתך, אבל אפשר גם לנקוט בדרך אחרת – לתת להם סיבה לצאת להצביע. אם העירייה הנוכחית תראה שהיא באמת משקיעה במזרח העיר (כלומר, שבעיניה העיר באמת שלמה), זה יכול לשנות גם את היחס של חלק מן התושבים שם, ולך תדע – אולי הם אפילו יעזרו לציבור החילוני והדתי-לאומי על-ידי הצבעה "נכונה".