כולה חניון

אחרי סוף השבוע הסוער, בו כולם מילאו את תפקידם באופן מרשים הרשו לי לצטט מדרש שמספר אחד האנשים הכי מכניסים לפרופורציות שאני מכיר: "שניים אוחזים בטלית. זה אומר: כולה שלי. זה אומר: כולה טלית, תירגע". ואני אומר: "כולה חניון". אחרי שהחניון נפתח, המצעד צעד, אני מקווה שלא יהיו עוד רעשי משנה בהמשך הדרך ושאפשר יהיה לחזור ולהתעסק בסוגיות הקריטיות של העיר- תכנית מתאר, מיתון כלכלי, הגירה שלילית, קו הרכבת המהיר (חשוב פי כמה לעתיד העיר), קבוצות הרכישה לצעירים (מכרז שטרן יצא לדרך) ושאר ירקות. אני חושב הדבר הכי מכעיס בכל סיפור החניון הזה הוא לשמוע את יהושע פולק, מופת לשלום ולאחווה, סמל למתינות ולפיוס, אדם ש"דרכיה דרכי נועם" היה נר לרגליו בעבודתו מטיף מוסר וטוען ש"ראש העיר מבעיר את ירושלים". כי בימי החינגה שלו הרי העיר שפעה שלום ורעות, החילונים פשוט עזבו בשקט ולא עשו רעש. שב בשקט פולק, שב ועזוב אותנו לנפשנו. דברי טעם בסוגיית החניונים, קו הרכבת המהיר ומצעד הגאווה אני ממליץ לקרוא בטור של אליק מרגלית ב"כל הזמן".  החניון אמנם נפתח אבל לא כדאי להתאהב בנצחונות האלו, זכרו את המהפכה האזרחית של אהוד ברק מלפני 10 שנים ופקדו את מקום קבורתה של מפלגת שינוי. אם לא נמצא דרך לחיות עם החרדים בעיר הזו (השתתפות בכוח העבודה, הפרדה במגורים, כבוד הדדי) כנראה שלא נמצא דרך לחיות איתם במדינה, המגמות הדמוגרפיות ידועות.

ב"דה מארקר" אוהבים לשרת את היזמים הגדולים, לעשות להם כנסים ולייצג את עמדתם מתי שרק אפשר. הנה שני טורים מכעיסים. אחד של רז סמולסקי של דיור בהישג יד, והשני ראיון עם מנכ"ל ביג שמצהיר כי היה מחסל את מרכזי הערים בשיטתיות. אז באמת תודה על המחמאות למרכז ירושלים אבל אני הייתי מחסל את מרכזי ביג בשיטתיות. אם מישהו יחפש יום אחד מה הרג את באר שבע הוא יוכל להאשים את ביג ודומיה בפירור המרקם האורבני של העיר באמצעות מרכזי קניות ענקיים מכוערים להפליא. אם יום אחד באר שבע תתאושש זה יהיה בגלל החזרה לעיר העתיקה ולמרכז ההיסטורי. מילא להיות בוטה, אדון מנכ"ל, אבל גם לא להבין בחומר הנלמד? לא יפה. "הם לא נראים טוב, הם לא נגישים, יחידות המסחר מוחזקות בבעלויות מפוצלות, אין שם מקום לחנויות גדולות, ולעולם העירייה לא תצליח ליצור בהם משטר של שעות פתיחה וסגירה ושיפוט של ניקיון ברמה הנדרשת"מקונן המנכ"ל כאילו הבעיות האלו אינן ניתנות לפתרון. ובכן יש פתרונות לבעיות הידועות של מרכזי הערים, הבעיות לא נולדו בארץ הקודש וגם הפתרונות לא. אפשר להקים ארגונים מיוחדים לניהול מרכזי ערים- Town Center Management שבשותפות בין העירייה והסוחרים מסוגלת לקחת אחריות על מרכז העיר, לתחזק אותו ולשווק אותו. זה בעיני השלב הבא של "עדן" אצלנו, אחרי סיום שלב הפיתוח ושדרוג המרחב הציבורי. מנכ"ל ביג מעדיף כמובן שתעזבו הכל ותלכו לקנות במתחמים נודפי הטעם הרע שהוא מקים לנו.

והנה לפתיחתו של שבוע נוסף שיר שלא יוצא לי מהראש, החדש של תמר אייזנמן. שבוע טוב.

[gv data="Vv0hx4eUwjw"][/gv]

בן 36, ירושלמי מלידה, אבו-אל בנאת עם תעודות. בין יום מילואים אחד לשני עוסק בהתחדשות עירונית עבור חברת "מוריה".



13 תגובות

  • יוני 28, 2009

    בן

    המסר העיקרי של כל אחד בהפגנה אמש היה דווקא "זה לא רק עניין החניון", …יש הרבה פרוייקטים לעשות בירושלים זה נכון..אבל גם ישנם עוד הרבה מאבקים שנמצאים בנקודות קריטיות שלציבור החופשי חשוב שיבואו לידיי פתרון צודק. זה לא ייגמר בחניון כי החניון הוא רק סממן אחד למאבק שקיים פה ושלא ניתן לטאטא אותו מתחת לשטיח.. וסתם שאלה: למה אתה מקשיב/קורא את פולק????

  • יוני 28, 2009

    אודי

    עמית,
    חבל שלא ראית את ככר ספרא אתמול.
    למה שלא תשמע קצת יותר מפרגן?

    זאת הייתה הפגנה נהדרת. אף אחד לא דיבר על חניון, דיברנו על העתיד של העיר.
    לפעמים, הפגנה היא הדבר הנכון ביותר. לא דיונים פנימיים ומו"מ מאחורי הקלעים, לא הודעה לעיתונות, לא הפנינג או פסטיבל. הפגנה כמו פעם, התכנסות המונית כדי להשמיע דעה ולמחות. והייתה תקווה אתמול בככר ספרא, תקווה לירושלים אחרת.

    אומרים שברקת הציע לפני הסופ"ש שההפגנה תתבטל.
    איזה מזל שלא ביטלנו. מקווה שגם הוא כבר הבין את זה. תארו לכם את התמונות מבר אילן ומאה שערים ללא האיזון שיצרנו.
    למשל, שלום ירושלמי לא היה כותב את הטור הזה –
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART1/909/101.html?hp=1&loc=26&tmp=8411

  • יוני 28, 2009

    אודי

    ולעניין מרכזי הערים – אם תמ"א 35 מצליחה להפריע לביג-מן זה מאוד משמח!
    הוא מזכיר שם דווקא את ירושלים, ת"א ועכו. אני נעלב בשם החיפאים שהדר הכרמל לא מוזכרת בנשימה אחת עם אלו. לצערי, נראה שרוב מהחיפאים מזמן כבר ויתרו על הדר, הלב של חיפה האדומה, וזה נורא חבל. עכשיו מדברים שם על התחרדות – זה מטריד. עוד תופעת לוואי של הנהירה לת"א.
    חיפה הפכה בשנות ה-90 לעיר של קניונים. אני לא מצליח להבין איך במקביל לניסיונות (שאני לא מכיר פרטיהם) להחיות את העיר התחתית ואת הדר, הם מקיימים את שבוע הספר בתוך קניון?!

    יש עוד מרכזי ערים בישראל, אבל הוא צודק שבמקרים רבים הם עלובים.
    מה שחשוב הוא שהמרכזים המטרופוליניים יהיו חזקים. אתה צודק שבבאר שבע ביג דומיננטית במיוחד, אבל שם גם נתוני הפתיחה היו גרועים. צריך לחזק את העיר העתיקה ואת האזור האזרחי בבאר שבע. מה שיפה ששם יש עוד המון מה לעשות – כי יש איפה לבנות ויש מעט מה לשמר. שיהיה להם בהצלחה, זה חשוב.

    נ.ב. – אני כועס כשאנשים מבחוץ מדברים על ירושלים בלי להכיר אותה, והנה אני עושה אותו דבר. אסתייג ואומר שאני לא באמת בקיא במה שקורה בימים אלו בחיפה ובאר שבע. צריך לקפוץ לבקר יותר.

  • יוני 28, 2009

    עמית

    אודי- דווקא ישר כוח להפגנה החילונית, אני חושב שהיא הייתה נחוצה ושאכן כל הצדדים מילאו את תפקידם כהלכה- החרדים הפגינו, המשטרה פיזרה והחילונים גם. חשוב שיהיו אירועי סולדריות כאלו אבל גם חשוב לא להתאהב בהם.

  • יוני 28, 2009

    בן

    עמית, לא ממש הבנתי מה הבעיה עם ההפגנות- הן מסמלות את עמידתו של הציבור על המשמר…הנושאים שציינת "(השתתפות בכוח העבודה, הפרדה במגורים, כבוד הדדי) " אלו בדיוק הנושאים שהציבור המפגין מעוניין לשרש ולמחות נגד העדרם…ההפגנות לא באות במקום אלא על מנת לדרוש טיפול בבעיות אלו …..

  • יוני 28, 2009

    עמית

    אין בעיה עם ההפגנות.

  • יוני 28, 2009

    יאיר

    מצטרף לקודמי – חיים בצוותא בירושלים זו גם סוגיה קריטית בעיר. אולי יותר מתכנית המיתאר או מקו הרכבת, ודאי שיותר מההגירה השלילית.

    אשר למרכזי "ביג" – אלו שממוקמים בשולי הערים הרסו את מרכזי הערים, אבל לא פחות גרוע – אלו שממוקמים מחוץ לערים (צומת בילו, שפיים-געש, נחם (ליד בית שמש)) – הרסו את הערים. חבל שמשרד הפנים ומינהל מקרקעי ישראל לא יודעים לשתף פעולה לטובת האינטרס התכנוני הלאומי. אולי כשמינהל התכנון יאמר אמירה ברורה, משהו יחלחל גם לעיריות, שיבינו שחבל להרוג אזורים שלמים בשביל קניון אחד.

  • יוני 28, 2009

    עמית

    מסכים שזו סוגייה קריטית, היא לא תיפתר עם חניון זה או אחר. חשוב להפגין אחדות וכוח מדי פעם ולכן ההפגנה חשובה. לא מסכים שהיא חשובה יותר מההגירה השלילית- השאלה היא מי מהגר ומי נשאר בעיר.
    בן- אם אני לא אתעצבן מפולק ישלל ממני תענוג גדול מאוד. ואם כבר עצבים- תקראו את נופת הצופים של דודי זילברשלג
    ואם כבר קניונים- באר שבע לא לומדת ונסיונות ההחיאה של העיר העתיקה יירדו לטמיון בקרוב http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3738191,00.html

  • יוני 29, 2009

    בן

    עמית נסחפת,לפני שבועיים בערך חרגתי מההבטחה לעצמי לא להתקרב לזילברשלג וקראתי ראיון איתו- טעות איומה, נשאר אידיוט גמור. ובעניין של אידיוטים: היום בגל"צ כרגיל הביאו לדיון על ירושלים את רובי ריבלין(דווקא בסדר) ואת דוד מונשיין ושרי רז מיודעתנו..מישהו בגל"צ צריך כבר לעדכן את רשימת השמות בכרטיסיית "ירושלים" שם…

  • יוני 29, 2009

    עמית (אחר)

    אני מניח שהקליפ שהבאת הוא גם לצורך המחשה בנושא ההגירה השלילית.:)

  • יוני 29, 2009

    עמית

    לא הביאו את "דודו ראש העיר" הבליין המיתולוגי? מה קורה עם התחקירנים שם? איפה, איפה הימים ההם?

  • יוני 29, 2009

    יאיר

    בעניין ההגירה – רק רציתי להזכיר שכל עיר מטרופולינית מתאפיינת בהגירה שלילית. ראו את תל-אביב. אנחנו פשוט נמצאים בשלב שת"א כבר הייתה בו – בניית המטרופולין.

  • יוני 29, 2009

    עמית

    יאיר- זה ויכוח ישן שלנו. אני מסכים שזה השלב בהתפתחות המטרופולין אבל כמה הסתייגויות:
    א. אי אפשר להתעלם מההשלכות הדמוגרפיות והתרבויות בירושלים- מי היגר ומי נשאר ומה זה עשה לעיר.
    ב. אחרי שני עשורים של הגירה שלילית ירושלים נמצאת במצב בו הגלגל צריך להתהפך וצריכה להתחיל תופעת "החזרה אל העיר" כפי שהייתה בת"א.
    ג. זה שהתופעה ידועה בכל מטרופולין עדיין לא אומרת שזה בסדר. אנחנו לא רוצים להיות דטרויט בה המצב הוא בלתי הפיך- חלשים בפנים, חזקים בחוץ ועיר מפוררת.