קדחת המהדרין

בשבוע שעבר הייתה הפגנה גדולה בירושלים בעד הוספת עוד ועוד קווי מהדרין לתחבורה הציבורית, יענו נשים מאחורה גברים מקדימה. הליברלים באותה הפגנה הראו שהם ג'נטלמנים והציעו שהגברים יהיו מאחורה והנשים מקדימה. באמת נאורים. אני חושב שחלקים מסויימים במחנה האורתודוקסי לקו בקדחת מהדרין שרק הולכת ומחמירה ומעבירה אותם על דעתם לאט ובבטחה. בפסח האחרון חיפשתי קופסת שימורים של מלפפונים חמוצים (אחרי שבסופר הוציאו את העגלה של החמוצים הטריים- מה קרה? חמוץ זה לא חמץ). הסתבכתי שעה עם האותיות הקטנות עד שבעל המכולת נחלץ לעזרתי. הוא אמר שיש כשרות לפסח של הרבנות אבל לא כשרות לפסח של הבד"צ שלא מאשר כלום. גיסתי, שהגיעה מארה"ב לחג אמרה שבגולה היהודים דווקא מסתדרים עם הכשרות- יש אחת לכולם והיא מסומנת באות U. פיצול הכשרויות וקדחת המהדרין החשוכה הזו היא כנראה תופעת לוואי לעצמאות עם ישראל במולדתו ההיסטורית.

כל הטהרנות הזו מזכירה לי קצת מקורות היסטוריים על החברה היהודית ערב חורבן בית שני. כל כת מתבדלת ומסתגרת באמות המידה המחמירות שלה ומאמצת איזה שיגעון אחר רק כדי להוכיח שהיא האדוקה ביותר. צדק הרב שרלו כשאמר בפסח האחרון שבסוף הרבנים אוסרים על קטניות ליוצאי אשכנז אבל מתירים עוגות ולחמניות שנראות כמו חמץ  שעלולות להכשיל את מי ששומר בעבירה חמורה הרבה יותר מניגוב חומוס על מצה. אני שומר כשרות, מפריד בשר וחלב, שני סטים נפרדים וכמובן מכשיר את הבית לפסח. לא ראיתי קשר כלשהו בין מה שאני עושה לבין הבולמוס הטהרני של חותמות המהדרין. חוץ מלהכניס כסף לכמה חצרות ופונקציונרים ולמרר את חייהם של יצרני מזון ובעלי מסעדות לא ראיתי איזה תיקון עולם גדול יוצא מהדבר הזה. לפיכך אני בעד שהציבור שומר הכשרות יחרים את מסעדות וכשרויות המהדרין. סטנדרט אחיד זה מספיק ודי למי שמעוניין לשמור כשרות. גם ככה המשימה הזו לא פשוטה בימינו אז למה לסבך את החיים עוד יותר?

הקדחת הזו מתנהלת כמובן בואקום המוחלט שנבחרי הציבור החילוניים משאירים. הרבנות הראשית כבר הפכה מזמן לכלי שרת בידי מנהיגים חרדים שאינם מכירים במדינה. בתי הדין הרבניים מבטאים חושך ושנאת האחר, תוך הסכמה שבשתיקה מצד שרי משפטים חילוניים. בדור המייסדים של המדינה היו לא מעט חוזרים בשאלה, משכילים עם עבר ישיבתי. הם הכירו את עולם המושגים הדתי וידעו להתמודד איתו. דור המנהיגים הנוכחי הוא כנראה באמת חבורה של עגלות ריקות, שאינם יודעים יהדות מהי ומוכנים להפקירה בידי מיעוט קיצוני. אין להם יכולת להתווכח ולהתמודד באמת עם טיעונים אורתודוקסיים ולכן פעם אחר פעם האינטרסים של הציבור הרחב מופקרים לטובת אינטרסים צרים. מי שרוצה להתמודד באמת עם הדרישות של נבחרי הציבור החרדיים חייב לשלוט בעולם וברקע שהם באים ממנו. דרישה לחילונות טהורה אינה מחזיקה מים במדינה ולראייה מקרה שינוי ולצערנו גם מרצ. ללא אלטרנטיבה יהודית, נטולת כפייה וטהרנות, לא נוכל להיות באמת עם חופשי בארצנו.

בן 36, ירושלמי מלידה, אבו-אל בנאת עם תעודות. בין יום מילואים אחד לשני עוסק בהתחדשות עירונית עבור חברת "מוריה".



21 תגובות

  • אפריל 25, 2009

    הראל

    פוסט חשוב, אם כי אני כלל לא בטוח שבהלת הכשרויות למהדרין, למהדרין מן המהדרין, חתם יוסף, בית יוסף, בד"צ וכו' התחילה רק עכשיו, זה תהליך מתמשך, וצריך גם להבין אותו בהקשר של תופעת החרד"לניקים.

    אם כבר בכשרות ממלכתית עסקינן, מה דעתך על מתן תעודות כשרות למקומות שמקפידים על כשרות לפיה כלליה ופתוחים בשבת? כן, אני יודע שזו שאלה קשה.

  • אפריל 25, 2009

    עמית (אחר)

    היטבת לנסח את מה שאני מרגיש כבר די הרבה זמן (טוב, אני לא שומר כשרות כמוך, אבל הדברים האלה מעצבנים אותי לא פחות). האמת, גם אני מנסה לעשות מין חרם אישי על מקומות שלוקים בעודף כשרויות והידורי-הידורים, ואפילו מצליח בכך חלקית, אבל כשהייתי באזור התעשיה תלפיות ומצאתי את עצמי רעב ומחפש מסעדה בלי כל קשקושי ה"מהדרין שבמהדרין" האלה הבנתי שהמאבק הוא כנראה חסר סיכוי. בעלי המסעדות והחנויות עושים חישוב די פשוט ולפיו כדאי להחמיר יותר כי זה לא מפריע למי שמחמיר פחות (ואני מניח שיש כאן גם נסיון למשוך תיירים דתיים מצרפת שדי מציפים את האזור בקיץ). קשה לי לראות תנועה עממית יוצאת נגד החמרות היתר האלה, מה גם שיש גם לא מעט בורים שבאמת מאמינים שהחרדים הם "יותר יהודים" בגלל עודף החומרות שלהם.

    האמת היא שמה שמפריע לי יותר מההקפדה היתרה זה חוסר הצניעות והצעקנות שנלווית לכך ושגורמת לדעתי לנזק תדמיתי חמור לעיר. כשעברתי בין מסעדות רח' יד חרוצים וראיתי את התעודות המובלטות (לא פעם יותר מאחת) ואת הדגשת הכשרות באותיות ענק (שלפעמים גדולות לא פחות משם העסק) חשבתי שאדם חילוני שרואה רק את השלטים עלול לחשוב שהוא נמצא באזור חרדי. זה גורם לתחושת מחנק לא קלה למי שרגיש לכך.

    לשאלתו של הראל – כבר היו נסיונות לעשות דברים דומים שלא הצליחו (נדמה לי שהאחרון שניסה היה בעל מסעדת "זלדה" ברח' שלומציון). אני מציע להתחיל בדברים פשוטים יותר, כמו הגבלת מספר תעודות הכשרות לאחת לכל היותר….

  • אפריל 25, 2009

    הכתם

    למוסד הכשרות, במקור, יש שני צדדים – האישי והחברתי.
    מבחינת האישי המטרה היא כמובן בריאותית, אם היתה קמה דת חדשה היום ומגדירה מחדש כשרות היא בוודאי היתה מנסחת משהו כמו "לא תאכל אוכל מעובד יתר על המידה, לא תטעם אספרטיים ולא תאכל במקום שורץ ג'וקים ועכברושים". המסר הוא ברור: תבדקי מה את מכניסה לפה (אגב, הנצרות ביטלה את הכשרות בגלל שישו אמר שלא חשוב מה שנכנס לפה, אלא מה שיוצא ממנו. הוא לא אמר כלום על האזניים).
    הצד השני של המטבע הוא החברתי – תמיכה בעסקים ובמוצרים של הקהילה (היום הכסף הולך למי שקרוב לצלחת, תרתי משמע, אבל במקור…). חוץ מהעובדה שהעסקים הכשרים עובדים שביעית פחות מעסקים גויים, זהו אינטרס חברתי לתמוך בעסקים של חברי הקהילה.

    המקבילה העכשווית של כשרות, לטעמי, היא פשוטה: תבדוק מה אתה אוכל, ותתמוך בעסק מקומי, גם אם זה עולה כמה שקלים יותר.

    אגב, קצת לכלוך:
    לפני כמה חודשים פתאום שמתי לב שב"מיסטר זול" במרכז העיר, למשל, מוכרים תפוחים עם מדבקה המכריזה בגאון "Product of USA". מרוב חלחלה השלכתי את הפרי האסור ולבסוף מצאתי תפוחים מקומיים באריזה מהודרת ובמחיר קצת יותר גבוה.
    התהליך הזה קורה כל הזמן, את שמנה וסלתה של הארץ מוכרים לכל המרבה במחיר – את המובחרים מהתפוזים, התפוחים, הזיתים, התמרים ועוד מייצאים, בעוד מייבאים תפוחים ושאר מיני ירקות ממחוזות רחוקים.
    כמו שנאמר "ונתתי לך את הארץ לרשתהּ, לנצלהּ, לרוששהּ ולמוכרהּ. ארץ אוכלת יושביה ומוכרת פירותיה. אמן"

  • אפריל 25, 2009

    עמית

    הכתם- פגעת בול.
    הראל- הלוואי שזה היה עובד. אני לא מחפש את התעודה בכל מקום אלא פשוט אוכל כשר. משתדל להימנע מ"מהדרין" וכל מיני קשקושים.

  • אפריל 26, 2009

    עמית (אחר)

    להשתדל זה יפה, אבל איך בדיוק אתה מצפה שזה ישפיע? (אגב, אתה יכול להמליץ לי על מקום טוב בתלפיות בלי "מהדרין מן המהדרין"?)

  • אפריל 26, 2009

    בן

    מנושא לנושא באותו נושא….הקמת עירוב מהודר בעוד עירוב עירוני קיים ושריר..(כן אני נודניק בעניין זה, רק הלילה בדרך חזרה ראיתי עוד עמודים ברחביה מסביב לשערי חסד)

  • אפריל 26, 2009

    אורי

    עמית 👿 👿 אני כתבתי תגובה משוקעת וארוכה.
    והאתר לא קיבל אותה כי שכחתי לכתוב אימייל מה זה החרטא הזה- כבר פעם שלישית שזה קורה לי בבלוג הזה אני ממש ממש ממש עצבני ואין לי כוח לכתוב את התגובה מחדש אז עכשיו אתה וכל שאר הקוראים תשארו בתהיה מה רציתי לכתוב (הייתה לי תגובה מעניינת שתיצור דיון פורה ומשעשע).

    בקיצור אני הולך להגיב underground02.co.il שכן מקבל את התגובות שלי בלי אימייל ובלי לעשות לי בעיות

  • אפריל 26, 2009

    עמית (אחר)

    בחייאת אורי אל תהיה סוציומאט! 🙂

  • אפריל 26, 2009

    עידו

    תקראו את המאמר של ג'קי לוי בגיליון האחרון של ארץ אחרת (49) לגבי השבת. הוא מתאר את הסיבות להקצנה לגבי כשרות ושבת בצורה מעולה.

  • אפריל 26, 2009

    יאיר

    ההקצנה היא הרי לא רק בכשרות. רואים את זה בכל תחומי החיים, ומנגנון הראצ'ט הזה (קל להקצין וקשה מאוד להקל) מוכר וידוע. אחת הסיבות היא כנראה העדר מנהיגות מוסכמת וחזקה (וזה עובד כמובן לא רק בענייני שמירת מצוות). הפתרון הוא, אם כך, לא טכני (הגבלת הכשרות בצורה כזו או אחרת) אלא חינוכי או חברתי – חינוך דור ביקורתי שיידע להתמודד עם מצב של חוסר במנהיג מוסכם, ואולי אולי אפילו יצמיח מנהיג כזה מקרבו.

    גילוי נאות: אני לא שומר כשרות

  • אפריל 26, 2009

    עמית

    אורי, כולה לשים מייל . אחרת אני מוצף בתגובות ג'אנק.

  • אפריל 26, 2009

    חלחול וחלני

    אז הנה לכם תגובת ג'אנק:
    נראה שהכותבים כאן מנסים בכל כוחם להוכיח שגם הם יהודים טובים.
    מה שמטריד את הכותבים הוא לא 'מהדרין' או 'מהדרין מין המהדרין' אלא יכולתו של הציבור החרדי להתארגן ולהשפיע, דבר שהציבור הכלל-פלורוסנטי עוד לא מצליח.
    מסתבר שהכת הפלורליסטית ממשיכה להדבק במה שהיא חושבת שהיא האמת הבילעדית ובאמות המידה האדוקות שלה.
    אז נסיעה טובה… ותזכרו שההגה בידיים שלנו
    😀

  • אפריל 26, 2009

    שני

    "יכולתו של הציבור החרדי להתארגן ולהשפיע"…?
    אתה בטוח?
    לי זה נראה יותר כמו מיעוט קטנטן של עסקנים שמכתיב לכלל הציבור החרדי כל מיני כללים וחוקים ותקנות שרובם המוחלט לא מאמין בו. (ע"ע הפלאפון הכשר למשל)

  • אפריל 26, 2009

    עמית

    אם הציבור החרדי כל כך מאוחד, איך מפרשים את ליצמן ופרוש ואת "המבשר? ואם אתם כל כך אדוקים אז למה יש כל כך הרבה מערכות כשרות? הרי אף אחד לא מתיר חזיר, נכון? אז למה כשרות אחת לא מספיקה לחרדים בארץ, כמו לאחיהם בגולה? חשבתי שההלכה היא מקשה אחת שלא ניתנת לשינוי.

  • אפריל 27, 2009

    עמית (אחר)

    היחידים שמאוחדים הם נותני השירות חסרי עמוד השידרה שנכנעים לכל גחמה ולכל הקצנה ו"חומרה" חדשה שצצה. היטיב לתאר את התופעה יאיר. חוסר מנהיגות גורם לכל אדמו"ר להיות יותר צדיק ויותר מחמיר ממשנהו, עד למצב האבסורדי שהגענו אליו.

  • אפריל 27, 2009

    איפי

    אגב, זה לא נכון שבארה"ב יש כשרות אחידה. יש כשרות U, יש כשרות K ועוד ועוד. חלק של אורדותוכסים וחלק קונסרבטיבים על גווניהם השונים.
    לא יודעת מי שם עושה כסף על הקפדות כאלה ואחרות, בטח הקהילות היותר חרדיות.

  • אפריל 27, 2009

    דוד מירושלים

    אגב בעניין העירובים המהודרים והסופר מהודרים, כששירתתי בצה"ל יצא לי לשוחח עם איזשהו רב צבאי שתפקידו היה האחראי על העירובים בצבא.
    ראשית אדגיש ואומר שאלמלא קיים עירוב, מי שמטלטל משהו מחוץ לביתו חייב כאילו חילל את השבת, ולכן אותו רב היה בעל אחריות גדולה ולא דיבר מן השפה ולחוץ.
    שאלתי אותו לגבי העירובים המיוחדים שמוסיפים החרדים, והוא אמר לי שלא רק שזה מיותר, אלא שמי שמוסיף עירוב במקום שהמועצה הדתית כבר שמה מבטל מצווה שנעשתה כבר.

    אותו רב לא היה דתי לאומי אלא חרדי שמקפיד על קלה כבחמורה, תושב ירושלים, והוא מכיר את הלכות העירוב על בוריין…

    מסתבר שגם ביהדות יותר מדי זה לא טוב.

  • אפריל 28, 2009

    עמית

    דברי טעם, דוד

  • מאי 2, 2009

    הפסקה האחרונה מדהים

    אין דבר כזה חומניזם אחר, יש חומני, רפסנגני,סדאם חוסן, מבחינת החחילונים כול החומניסטים צודקים,, במידה שווה כלומר.

    הסרוגים פתחו שער דרכו עברו החרדים לתקציבים, כפיה דיתית, ניהול מוסדות, פטור מצבא לבנות פטור חלקי לבנים – הסדר==קומבינה בעברית.
    לקחו לסרוגים את השמנת והם בוכים.
    וזה לא שאתם חתולים פחות שמנים, עו חבון כמה קיבלה משפחה מגוש קטיף רק על הפינוי ותשוו עם שכונה חרדית, ישאר עודף מהחרדים. 😆

  • מאי 2, 2009

    הפסקה האחרונה מדהים

    כן אז לא להזיל את דמעות התנין שלכם, למה אנחנוו לא נבכה איתכם, אתם הפרתם אמון ונתתכם צידוק כאילו אידיאולוגי מתוך הספר. עשיתם קרדום כן
    לשוחד
    פטורים
    הטבות
    הפרדה בן דם לדם.
    כול הדברים הטובים, של משטרים הכי גרועים .
    אז לא לדבר על חופש
    אה והחרדים מוכנים להודות, אם ממש דוחפים אותם לקיר שהם גנבים או שמגיע להם או שהחילונים פראיירים שלהם, אתם מחבאים מאחורי התורה
    לא לבכות הרבה לא בריא לכם.

  • מאי 2, 2009

    הפסקה האחרונה מדהים

    עכשיו תעשו טעינו עווינו פשענו
    למה תמיד החילונים אשמים. אה. כאילו לא העתקתם מאיזה עיתון אירני מאמרים.
    אז אולי, הסרוגים טועים טיפה גם, אה, אולי עשיתם איזה עוון קטן אחד, משהו קטן.