ההתאבדות נמשכת

פוסט שלישי ברצף על נושאים תקשורתיים אבל איני יכול להתאפק.ברשת שוקן מרוצים מהמיתוג מחדש שהם עשו לרשת שלהם לפני שנה וחצי. כל כך מרוצים עד כדי כך שהם אינם נותנים לירידה הדרסטית בתפוצה של "העיר כל העיר" הירושלמי לבלבל אותם. הצבעת אי אמון של הקוראים? לא מעניין את הגאונים ברחוב יוסף קארו בת"א. קבלו עוד החלטה מבריקה של החבר'ה שהחריבו במו ידיהם את רשת המקומונים הגדולה בארץ. בקרוב ייערכו כל העיתונים מת"א. מה זה אומר? שהכתבים הפראיירים ירדפו אחרי סיפורים בערי הפריפריה והעורכים של כל עיתוני הרשת ישבו להם יחדיו בתל אביב ויערכו את העיתונים בשלט רחוק.

ההחלטה הזו נשמעה לי הזויה. בדקתי את תאריך הפרסום של הידיעה בוואלה! וזה לא הראשון באפריל. כיצד מסביר את ההחלטה האובדנית הזו אבי סולומון, עורך הרשת כולה? הנה דברי החוכמה, עם תרגום לעברית של מילותיו המכובסות:

"ריכזנו תחת קורת גג אחת נבחרת חלומות של עורכים מוכשרים ומנוסים. (פיטרנו כמה עשרות עורכים ועורכי משנה במערכות האחרות וחסכנו עוד כמה גרושים) אני בטוח שסיעור המוחות המשותף של הצוות המגובש יחדיו יתרום ליצירתיות תכנים חדשים (נשב כולנו בת"א ומכאן נסקר את הנעשה בערי ישראל, לפי מיטב הקלישאות הקיימות) , כהמשך לתהליך הפיכתו של העיר למותג ארצי ומוביל (אנחנו קוראים לזה מיתוג מחדש, האמת שזו הסוואה לא רעה לצעדי התייעלות וחסכון). במקביל לכך יישמר הייחוד המקומי של המקומונים, כאשר כתבי השטח ימשיכו להיות חוד החנית של עיתוני הרשת ברחבי הארץ ( עוד ועוד חלקים של המקומונים ייכתבו בסינדיקציה. לא מקנא בפראיירים שיישארו לעבוד במערכות המקומיות.)".

באחד הטוקבקים כבר הציע אחד מקוראינו הנאמנים לפתוח רדיו ירושלמי עצמאי. אני שואל, מה עם עיתון אמיתי בעיר הזו?

בן 36, ירושלמי מלידה, אבו-אל בנאת עם תעודות. בין יום מילואים אחד לשני עוסק בהתחדשות עירונית עבור חברת "מוריה".



26 תגובות

  • אפריל 30, 2008

    עמית (אחר)

    יש לך קישור לידיעה?

    זה לא רק הזוי, זה כבר עובר כל גבול. החוצפה והזלזול של רשת שוקן שוברת שיאים כל פעם מחדש, ולא אכפת לי מה מצבה הכספי. אני חושב שהגיע הזמן להכריז על מרד קוראים. פשוט להפסיק לקנות את מוצרי רשת המקומונים התלאביביים "הארץ" ו"העיר" בכל מקום אחר בארץ (בתל אביב מותר). גם ככה אנחנו לא כל כך חשובים להם, מסתבר.

  • אפריל 30, 2008

    יאיר

    כמה רעיונות:

    – הפרופסורים יעבירו את השיעורים בוידאו ממרכז-השליטה-האקדמי-המסעיר-מוחות בת"א

    – גם הסטודנטים בעצם יכולים להתחבר לוידאו הזה ממחשביהם בת"א

    – אין סיבה שחברי הכנסת יהיו נוכחים בזמן שהם מצביעים – הם יכולים לעשות זאת מהמרכז-התחיקתי-התל-אביבי-לענייני -מדינה

    – סינדיקציה: אני בעד לוותר על "חוד החנית של כתבי השטח" ולקנות מהמשטרה את החיבור למאות המצלמות שמפוזרות בעיר

    אולי כדאי שבתור מי שמדי פעם כותב טור בהעיר-כל-העיר אני אעצור כאן…

  • אפריל 30, 2008

    עמית

    יאיר- גדול!
    אולי כדאי לעצור את כתיבת הטורים לכל העיר…

  • אפריל 30, 2008

    לרמן

    "כל עיר והדרך בה רואים אותה מתל-אביב"

  • אפריל 30, 2008

    יונתן

  • אפריל 30, 2008

    ג'וני

    כל עיר ותל אביב שלה

  • אפריל 30, 2008

    שוקי

    הסוף היה שם כבר ב-2005
    http://admin.the7eye.co.il/articles/Pages/article5615.aspx
    וכבר ב-2003
    http://admin.the7eye.co.il/articles/Pages/article4606.aspx
    ועכשיו זה כבר סוף מהסוג שמכניסים ל"תוספות".

  • אפריל 30, 2008

    עכברתול

    איכס.
    יש לי חבר שפעם לי, "אתה מכיר את זה שכשאתה שוטף את הבית יש איזה שקע אחד ברצפה שכל מי הג'יפה מתנקזים אליו? זאת ת"א בעיני".
    איכס.
    בתור מי שלא ממש קורא עיתונים, אני כבר יותר מה הם המקומונים שלי. המקומונים שלי הם 'ירושלים אחרת', 'אפס שתיים לינק', 'מסיבות ביטחוניות' ו'תכנון בירושלים'.

    הם מעניינים יותר ומדברים אלי, ונכתבים ונערכים בידי אנשים אמיתיים ולא בידי עסקנים שגוזרים כתבות בשלט רחוק איזה 90 קילומטר מכאן.

    אני פוחד שהשלב הבא שלהם, שהוא אולי בלתי-נמנע בעיני, הוא כתבי כוס-קפה-ונעלי-בית שיגדלו כרס וזיפים בזמן שהם מחטטים בפורומים אחר האייטם הבא.

    לא שיש לי בעיה עם המקומונים (חוץ מהקטע הדי רקוב הזה של 'כל העיר'), להפך – הרבה פעמים המקומונים נותנים כתבות ומאמרים מצויינים. מקומונים בכלל זה דבר ממש חשוב וכל עיר חייבת עיתונאות משלה, אבל אפשר לעשות את זה הרבה יותר טוב. בטח שיותר טוב מרשת שוקן.

  • אפריל 30, 2008

    אריאל

    אני לא מסוגל להפסיק לקרוא הארץ.
    מה אני אקרא, ידיעות או מעריב? זה פשוט מרגיש לי שאני קורא זבל, שהסיפורים הם עקומים ומעוותים ושרוב הדרמה היא בדמיונו של הכותב. הארץ זה העיתון המקצועי היחיד במדינה הזו, ואין מה לעשות.
    אבל אם היה תחליף מקומי, הייתי דואג לתמוך בו.
    8)

  • אפריל 30, 2008

    דורון בר-גיל

    אין ספק, המקומונים הם לא להיט בעיר, אבל אני מציע לשפוט כל מקומון בפני עצמו ולא "כל המקומונים". גם גליון מסוים יכול להיות מוצלח לעומת גליון אחר.
    מתוך הערת הסיום של הכותב (" מה עם עיתון אמיתי בעיר הזאת?" ) אני מבין שהוא לא נותן שום קרדיט לאף עיתון, לאף מאמץ, לאף כתבה. כולנו כנראה מאותו הרפש (למען ההגינות אציין שאני כותב בעיתון "כל הזמן" )
    אני לא מסכים עם ההערה הזו או הגישה הזו ואני לא חושב שהיא תורמת או יוצרת את השיח הנכון. נכון, הרבה זבל יש בעיתונות המקומית הירושלמית אבל בתור אחד שמתעניין בעיתונות המקומית במקומות נוספים בארץ, אני יכול לומר שבאופן יחסי (וזה כן "יחסי" צריך לעניין, לאור העובדה שהביקורות פה נעשות לא פעם ביחס לערים אחרות, בארץ או בעולם). מצבנו טוב הרבה יותר. בתל-אביב המקומונים הם כולם סוג של "רייטינג" , ובמקומות אחרים כמו באר- שבע, מקומון עשוי להיות לא פעם מעין וריאציה מבוגרת של עיתון בית ספר. רבים מסכימים שהעיתונות המקומית הירושלמית, מקרטעת ככל שתהיה עוד עונה על ההגדרה עיתונות. במקומות אחרים היו חותמים על מצב שכזה.
    אז ביקורת היא דבר מתבקש, וכשהכותב כתב בעבר על כך שהמקומונים לא מבצעים תחקירים, כתבתי לו כמה אני מסכים איתו במייל אישי. בימים אלו אני אפילו עובד בעצמי על תחקיר, שהוא עצמו נתן לא מעט השראה לפתוח בו.
    אז אני מציע, לפני שנגררים להכללות שבטח לא תורמות למצב העיתונות המקומית ויוצרות דיון שמזכיר במידה רבה את אותן חטאים בהן חוטאת העיתונות המקומית, לנהל דיון קצת יותר רציני על מצב המקומנים. קצת תמוה בעייניי שמי שחוטא בהכללה גסה וסטריאוטיפית במידה רבה על כל העיתונות המקומית בעיר(עיתונות מקומית תמיד נשמעת כמו סוג של רפש של מתוסכלים שלא התקבלו לעיתונות הארצית או לכאלו שמחכים לפריצה הגדולה מהכתבה הראשונה שלהם במקומון) דורש במקביל שהעיתונות המקומית לא תהיה כזו.

  • מאי 1, 2008

    דורון בר-גיל

    הי עמית, לא מאוד ברור לי איך נוצרו סמלי הסמיילי בתוך הטקסט. אשמח שתוריד אותם, אם יש אפשרות תכנית שכזו
    תודה

  • מאי 1, 2008

    עמית

    דורון, יש הבדל בין שלושת המקומונים הירושלמיים וכל לאחד הצדדים החזקים שלו. אצלכם המגזין והתרבות חזקים יותר מהמתחרים ("ידיעות ירושלים"), שלוקחים אתכם בנושאי תכנון ובנייה וכלכלה. גם ל"ידיעות ירושלים" וגם ל"כל הזמן" יש חלק של חדשות עירוניות חזק וטוב. כל העיר הוא שתי ליגות מתחת לכל הסיפור. עד כאן ההבדלים בין המקומונים.
    המשותף לכל השלושה הוא חוסר היכולת לבנות שפה משותפת עם הקוראים ולבנות אג'נדה עירונית. כל המקומונים, ללא יוצא מן הכלל, נכשלו בטיפוח דור חדש של כותבים על העיר. פעם היו לנו אמנון בירמן, "אוכלים בעמידה" שלאסף גברון, טור ביקורת בתי כנסת של ג'קי לוי, גיל חובב, דודו גבע. כמה אנשים קנו את "העיר" תל אביב בשביל חדשות על חינוך ותחבורה וכמה כדי לקרוא את "מהנעשה בעירנו" של מוהר זצ"ל?
    מאז 1993 לא השכיל אף אחד מהמקומונים הירושלמיים להציג אלטרנטיבה לדימוי החרדי של ירושלים, מלבד להשמיע קינות ייאוש ובכי על גורל העיר, להפריח נבואות זעם ואז לרוץ ולהגשים אותן. הדבר מעוגן גם במחקר אקדמי. מתי בפעם האחרונה יצא מקומון ירושלמי למתקפה נגד יהונתן גפן/ נרי לבנה/ יורם קניוק/ עמוס עוז או מישהו אחר משונאי ירושלים? מתי בפעם האחרונה יצא מקומון נגד הקו המערכתי של עיתון האם שלו וניסה להציג ירושלים אחרת מהקלישאות התל אביביות שנכתבות על העיר? אתה מוזמן לקרוא פוסט שלי בשם "על הנסים" על גליון חנוכה האחרון שהויצא עיתונך.
    מקומון זה יוותר מדיווח חדשותי על נעשה בעיר, עבודה שאותה העיתונים המקומיים מבצעים היטב וכן, יותר טוב מכל מקום אחר. אבל בעיר בה נולדה העיתונות המקומית בארץ ויש בה מספיק אנשים שיודעים לכתוב- אפשר וצריך לצפות ליותר. לכתיבה אחרת, לניסוח אחר של העיר, לסדר יום אלטרנטיבי לקלישאות השחוקות.
    נקודה אחרונה, אתה לא הכתובת. אני בטוח שאתה עושה כמיטב יכולתך להוציא עיתון ראוי וכתבות ראויות. העורכים ומנהלי העיתון שלך צריכים לעבור שינוי מחשבתי, לגייס עוד כתבים (ולשלם להם בהתאם), לדרוש תחקירים עמוקים ולשכור כותבים ופובליציסטיים טובים במקום לקחת את נתן זהבי בסינדיקציה.

  • מאי 1, 2008

    העלמה עפרונית

    "ריכזנו תחת קורת גג אחת נבחרת חלומות של עורכים מוכשרים ומנוסים" – נדמה לי שהם התכוונו לומר "נבחרת חלומות של עורכים תל אביבים, מוכשרים ומנוסים".

  • מאי 1, 2008

    דודו

    עלמה
    לאחר תגובה כזאת אני יכול לומר שגויירת כהלכה וללא ספק אנו מכירים בך ומעתה חלים עלייך תרי"ג מצוות ירושלמיות. מעתה אף אחד לא יטיל ספק או יכלול אותך בשאלה מיהו יהודי?, סליחה, סליחה, מיהו ירושלמי?

  • מאי 1, 2008

    העלמה עפרונית

    הו הו הו! תראו מי התעורר!
    קודם כל, ירושלמית אני לא, ולא חשוב מה כתוב בספח העדכני (סקופ!) של תעודת הזהות שלי.
    שנית, הבעייתיות של התלאביבצנטריות בתקשורת אמנם פוגעת בירושלים, אבל פוגעת עשרות-מונים בתושבי הפריפריה הצפונית והדרומית. אי לכך ובהתאם לזאת, יש לקרוא את תגובתי הקודמת ככזו שנכתבה על ידי טוקבקיסטית דרומית בכל רמ"ח איבריה, ובעיקר בכל אחת מעשר אצבעותיה המקלידות.
    נה.

  • מאי 1, 2008

    דודו

    עלמה

    מי אמר שישנתי?

    משום ציפיתי לתגובה כזו. אני יודע!, את דרומית בכל רמ"ח איברייך והמצוות החלות עלייך הן תרי"ג מצוות דרומיות למהדרין. אבל………מבחינתי,כרגע, הספח לא פחות חשוב.

    מי אמר שהפריפריה לא שולטת(צפון דרום וירושלים)

  • מאי 1, 2008

    העלמה עפרונית

    מצטערת, ירושלים זו לא פריפריה – די להדחף (למרות שאצלנו יש מקום לכולם).

    חוצמזה, אנשים מסוימים הבטיחו לי ששינוי הכתובת לא יהפוך אותי לירושלמית, אז נא לא לשנות את דעתכם פתאום.

  • מאי 1, 2008

    דודו

    ירושלים היא פריפריה,חברתית. להבדיל מאצלכם בדרום דווקא פה אין מקום לכולם, יש מחסור בדירות, את יודעת.

    ראשית, מי הבטיח לך?(אני?)

    שנית את ירושלמית, בספח, אני חושב שלא מבקשים ממך יותר בשלב זה. אם תחליטי ותרצי להיות "ירושלמית" זה תלוי בך ובהחלטתך, ולא בהבטחות אלו או אחרות של אנשים מסויימים.

    "הבטיחו לי ששינוי הכתובת לא יהפוך אותי לירושלמית"- אני מקווה שזה לא חיסרון!

  • מאי 1, 2008

    העלמה עפרונית

    ירושלים היא לא ממש פריפריה חברתית. היא אולי פריפריאלית בהשוואה לתל אביב, אבל היא בטח ובטח לא פריפריה בהשוואה לדרום ולצפון. האם ייתכן שגם אתה חוטא ורואה בתל אביב את חזות הכל? לאאאאאאא…

    אתה? מה פתאום אתה? אמרתי "אנשים" (בדיון הארוך ההוא שבו הסברתי למה אני לא אשנה את הכתובת בספח תעודת הזהות שלי). שנית, אני לא ירושלמית. אני דרומית בגלות, תושבת ירושלים. ואני בספק אם אפשר להפוך להיות "ירושלמי". נדמה לי שצריך להיוולד כזה. (:

  • מאי 2, 2008

    דודו

    עלמה מה הקשר לת"א?

    ירושלים היא פריפריה חברתית ולא רק בגלל הערבים והחרדים. ירושלים מתדרדרת בעקביות ב-20 השנים האחרונות בכל הקשור למדדים הכלכלים-חברתיים. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדרגת זאת עפ"י אשכולות. ירושלים נמצאת כיום באשכול הרביעי כאשר האשכול העשירי מציין את האשכול החברתי- כלכלי הגבוה יותר. בשנת 1995 ירושלים דורגה במקום ה-6 זאת אומרת שבמהלך 12 שנים התרחשו בעיר תהליכים סוציולוגיים משמעותיים ואף מבהילים ובלתי הפיכים. מה הפלא אם כן שהיא העיר השנייה ענייה ביותר בארץ
    ולמרות נתונים אלו, מילא ירושלים הייתה נשארת קונצנזוס לאומי-ממלכתי, בארץ ובעיר עצמה (ואינני מתכוון בכל הקשור ל"אחדות" העיר). גם מעמדה זה הולך ומתכרסם במהירות הבזק, נתון הבא לידי ביטוי בהגירה של האוכלוסייה היצרנית והציונית בעשורים האחרונים(אין כוונתי רק לחילוניים כמובן). ומנגד, התפיסה שהחלה להשתרש הרואה את ירושלים כמקום שרק באים לבקר בו.
    כמובן שזהו מעגל קסמים, איכות החיים המתדרדרת תורמת לעזיבת העיר ומנגד העיר לא אטרקטיבית דיה בכדי למשוך אליה אוכלוסיות חזקות או להשאיר בה אוכלוסיות חזקות.

    אגב אפשר להעשות ירושלמית זה לא כזה קשה, ברגע שמאמצים מחשבות וחזות של דיכאון בכלל ודיכאון קיומי בפרט, את כמעט כבר שם. ומההיכרות הקצרה שלנו, יש לך פוטנציאל לא רע.

  • מאי 2, 2008

    יוסי

    מדורי הברנז'ה שדיווחו על העניין הם אכן שופר יחצני
    הנה כמה מדברים שקורים בשטח
    http://www.the7eye.org.il/articles/Pages/010508_persico_schocken_chain.aspx

  • מאי 3, 2008

    עמית (אחר)

    עלמה יקרה, אמנם קשה להפוך לירושלמי ותנאי הקבלה מחמירים, אבל יש כמה שהצליחו בכך לא רע: טדי קולק, ג'קי לוי ודוד המלך הם כמה מהשמות שעולים לי בראש.

  • מאי 3, 2008

    עמית (אחר)

    ואגב, אם לחזור לנושא הפוסט, ב"העיר כל העיר כל כל העיר העיר" נרמז על השינוי הצפוי ב-5 ההערות נטולות הכותרת בעמוד הפותח ("שירות העיר"? כך זה נקרא?).

  • מאי 3, 2008

    ליאור

    עוד דוגמה לצנטרליסטיות התל אביבית שמאפיינת את התקשורת בארץ אפשר לראות בכתבה הבאה ב – Ynet שמספרת בצורה מלוקקת על אירוע "בתים מבפנים" שיערך בתל אביב בקרוב.

    אז מה אם מדובר בפרוייקט שרץ כבר כמה שנים בירושלים ומבקרים בו עשרות אלפים כל פעם. מבחינתם זה רעיון חדשני ומדהים שיובא הישר מניו יורק וכמובן שהקורא הממוצע עשוי להבין שתל אביב היא הראשונה לאמץ אותו בישראל (מספיק להסתכל בטוקבקים האידיוטיים).

    אני בספק אם עלתה בדעתה של הכתבת המחשבה שיש בארץ יוזמות תרבותיות שלא פורצות לאוויר העולם רק בתל אביב.

    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3537629,00.html

  • מאי 4, 2008

    אודי

    ליאור,
    לצערי, לא כי אני חושב הפוך ממך באופן עקרוני, אבל למען הסדר הטוב –
    עד כמה שידוע לי בתים מבפנים התחיל בשנה שעברה בת"א ואחרי כמה חודשים הובא לירושלים, דווקא ע"י פקיד בכיר בעירייה (אחד צחי כ"ץ)
    קצב תגובה מהיר למדי וכמובן שבירושלים יש הרבה יותר מה לראות,
    אבל בכל זאת… ת"א הייתה קודם.
    ודווקא נדמה האירוע בירושלים זכה לסיקור תקשורתי סביר.

  • יוני 26, 2008

    העלמה עפרונית

    עוד בענייני מקומונים, פריפריה ומרכז – http://www.notes.co.il/kitain/45363.asp