לאן נעלמו הרווקים הירושלמים?

והפעם לא דברים ברומו של עולם, או של העיר. לא על מה שפתוח ומה שסגור בשבת, לא על הרכב המועצה הבעייתי, לא על חילופי הגברי האחרונים בעיריית ירושלים, לא על פוליטיקה ולא על מאבקים.

הפעם- החיים.

בחודשים האחרונים שמתי לב שאני מוקפת בגברים נשואים או בגייז. לא שזה דבר רע, חבריי הטובים ביותר וגו', אבל כרווקה די טרייה זה קצת מטריד את מנוחתי.

מבחינת שוק הבשר פה זה כאילו שמודיעין ותל אביב יצרו מוטציה. הנשואים ממודיעין הגנרית (אלה שבחיים לא יבגדו) והגייז מתל אביב שחיה בסרט שהיא בכלל ניו יורק- עשו עלייה לירושלים והם חיים פה באושר ועושר. כל אחד מהם מוסיף עוד גוון לקשת הירושלמית וזה אחלה ומגניב וסבבה. אממה, כל הרווקים בשנות העשרים המאוחרות/ שלושים מוקדמות פלוס כאילו נעלמו מעל פני האדמה הירושלמית. הצעירים יותר הם סטודנטים וממלצרים בכל אותם מקומות שפתוחים בשבת, המבוגרים יותר כבר התחתנו, ושכבת גיל וסטטוס שלמה פשוט נעלמה.

מעבר לעובדה שזו תעלומה שמישהו חייב לחקור אותה, מדובר בעגמת נפש גדולה וכואבת לבנות ירושלים (היפות והאיכותיות). עובדות ביום, מתנדבות פה ושם, לחלקן יש קטע עם מגאפונים, יוצאות עם חברות לגירלז נייט אאוט, ובאופן כללי חיות חיים מלאים ועמוסים בכל טוב.

אבל בלילה, כשהשקט משתלט על החושך, ורק הצג של המחשב מרצד ומאיר את פניה של העלמה הירושלמית, פתאום מזדחלת ההרגשה ששקט מדי, שגם אלף הסקות לא יצליחו להשתוות לחום של שתי זרועות גבריות שעוטפות. שכל החלל החיצון והחורים השחורים ביקום לא משתווים לריק הזה בצד השני של המיטה. שאלפי שעות חפירה אצל פסיכולוג לא ישתוו לאיחול לילה טוב לבחור שלצידך.

אני מניחה שזו תחושה די אוניברסלית ולא בלעדית רק לירושלמיות. אבל משום מה דווקא בעיר שלנו, שהיא כל כך עמוסה ומורכבת וטעונה ומלחיצה ומכילה טראומות לאומיות, דווקא כאן אני חושבת שזה חסר אפילו יותר. אבל אולי זו רק אני.

תחשבו, כל זה יכול להיפתר תוך חצי דקה אם מישהו יצליח לאתר את כל הבחורים שנעלמו ולהחזיר אותם לכאן.

מישהו מרים את הכפפה?

נולדתי וגדלתי בירושלים, אוהבת את העיר הזאת אהבה גדולה. שמחה וגאה לתרום את חלקי בעשייה לטובת העיר ובכלל להיות ירושלמית.



50 תגובות

  • ינואר 23, 2014

    D.P.

    We in the USA where we have jobs. Otherwise – You are 110% right- the good looking laydies are in Jerusalem!

  • ינואר 24, 2014

    בני

    מאמר שמדגים את ההטייה של האנשים לבלבל בין הסובבים אותם לכל העולם. אז את לא מכירה רווקים בני 30. זה לא אומר שאין בירושלים, זה אומר שאין בקרב האנשים שאת מכירה. את מכירה כמה עשרות אנשים אולי כמה מאות באופן מאוד שטחי. זו עיר של מאות אלפי אנשים.

  • ינואר 24, 2014

    די לעילגות!

    למה? למה לכתוב תגובה באנגלית אם אתם לא יודעים אנגלית???? [וסליחה שלא הגבתי לגופו של עניין, אבל התופעה משגעת אותי כבר שנים והתגובה שמעליי היא הקש ששבר את גב הגמל]

    • ינואר 24, 2014

      מיכל

      אולי אין לו מקלדת עברית?
      לגופו של עניין, מתארגנת תביעה יצוגית נגד האחים גרים.

  • ינואר 26, 2014

    עודד

    אם האחים היו גרים כאן אז לא היתה בעיה.

  • ינואר 26, 2014

    אלית

    מיכל, לא הבנתי את עניין האחים גרים 🙁

    • ינואר 26, 2014

      מיכל

      שמכרו לנו סיפורי happily ever after…

  • ינואר 28, 2014

    נרגמדוב אשף האינסטלציה

    קטע עם מגאפונים? פסיכולוג?

    נראה לי ש"עלמות ירושלמיות" כמוך הבריחו אותם..

  • ינואר 28, 2014

    רונן

    אין ולא יהיו רווקים ורווקות בגיל 27 פלוס משכילים . מהסיבה הפשוטה שאין להם מה לחפש כאן.
    אין חיי לילה לגילנו…. הכל כאן ילדודס בני 21 מקסימום. חיי הלילה בעיר עגומים ועלובים. בתור בחור שהוא בליין מטבעו , חוץ מלדפוק כמה דרינקים בעיר אין יותר מדי מה לעשות כאן. אין תקליטנים מחול אין הופעות בקיצר פיכסה.

    • פברואר 3, 2014

      בני

      כי החיים שלך מסתכמים בחיי לילה ? זה מה שחשוב לך ? חוץ מזה שיש. ממש טיעון מוזר.

  • ינואר 29, 2014

    D.P.

    Yes I write in English as Hebrew keyboard stickers.
    The reson people leave a place start and ends with JOBS.
    Good Jobs for a range of education.
    You can have fun in Jerusalem, you can live as single or with fmaily. But to Live you need a good JOB. I can only hope that it one day will change. Sadly – We know it is not most likly

  • ינואר 29, 2014

    נרגמדוב אשף האינסטלציה

    אני דווקא מיחפס עוזר צנר משני למתעניינים זו עבודה שמכבדת את חריציה

  • ינואר 29, 2014

    עכברתול

    רונן, אתה נשמע כמו תל הביבי לדוגמה.
    מציע לך שתהגר אל העיר המגניבה שלא ישנה, פליטת הריאליטי המגניבה שלך תדג'ה במועדון ה-TMI יחד עם די.גיי וולפגנג וון שפיכנהאוז.
    אתה נשמע לי כמו בנאדם פיכסה כמו טיטול משומש וטרי, לך מכאן בבקשה.
    תודה ושבוע טוב

  • ינואר 29, 2014

    עידן

    עכברול אתה נשמע כמו איזה ירושלמי מיסכן שמת מקנאה ומרוב שאין לו חיי לילה אז הוא מקיא את כל הגועל שלו על עיר שזכתה בעשרות פרסים בזכות חיי התרבות והלילה העשירים שלה!

    עובדה שיש הגירה שלילית מירושלים, עובדה שאוכלוסייה צעירה מגיעה לתל-אביב בהמוניה והמספרים מדברים בעד עצמם!

  • ינואר 29, 2014

    עכברול

    אתה כנראה לא ממש ער לעובדות.
    אני טיפה עסוק כרגע, אמא שלך בדיוק יורדת לי בזמן שאני עסוק בלהוריד לה אגרופים באוזניים (לבקשתה, זה כנראה קטע של תלאביביות) – אענה לך כשאתפנה.

  • ינואר 30, 2014

    רונן

    עכברשימוש,
    אני מחזיק 4 עסקים בירושלים
    ומסתובב ובעל חברים במזרח ירושלים. אני מבטיח לכם שאני מכיר את העיר ובא עם מגע קצת יותר מרובכם עם ערבים חרדים דתיים וחילונים.
    לפני שתגיד לי ללכת לתל הביב אני מציע שתלך ותראה איך ענף הבליינות נראה כאן. ואין מה לעשות ציינתי עובדה, הענף הזה נפגע קשות. מכיון שלעיר דימוי שלילי לגבי פעילות בשבת, והענף הזה פעיל בעיקר בשבת.

    נו נו נו לך עכברשימוש.

  • ינואר 30, 2014

    עכברונן

    עידן יקירי,
    אתה צודק – אני ירושלמי מסכן שהעיר שלו מתרוקנת, אין בה מה לעשות והוא מקיא את הגועל שלו על ת"א, העיר היפה בתבל. זהו? לכלכת לעצמך את המכנסיים?
    יפה. עכשיו בוא נשים דברים על דיוקם.

    ירושלים בפריחת שיא, ואם פלוצים רטובים (עם בונוס) כמוך היו מוציאים את הראש מהתחת שלהם ויוצאים מהבועה המג'ייפה שלהם שקוראים לה ת"א הם היו רואים את זה. וואלה גם אם היו משלמים לי 2 מיליון דולר נטו לגור שם שבוע הייתי אומר "לא תודה, אני מעדיף להכניס את היד לתוך דוחס אשפה ואחרי זה שמייק טייסון ירביץ לי עם פטיש איזה כמה שעות".

    אתם כמו הבחורה הכי דוחה שחושבת שכולם חמים על התחת שלה ולא מודעת לכמה שהיא אכולת טחורים ופיטריות וכולם נגעלים ממנה כמו מקערה מלאה בתולעים.
    אתה יודע, הבחורה התל-אביבית הממוצעת.

    ירושלים זו העיר הכי מתוירת בארץ. תל-אביב היא העיר הכי מיותרת בארץ.
    חיי הלילה והתרבות כאן בסדר גמור, אפילו אם הם לא עומדים בסטנדרט הבליינים-התרבותיים הגבוה שלך. אבל אתה לא צריך לדאוג לנו, חמודי.
    תמשיך להתגורר בעיר היפה שלך שזכתה בעשרות פרסים (?). לך תהנה לך עם הנובורישים, הבליינים העזים וכל המסתננים שלכם. עזוב אותנו לנפשנו.

    רונן, מצטער חבריקו, אני לא "בליין". אני אפילו לא יודע מה זה אומר. זה גם מעניין לי את התחת, מבפנים. אם ענף הבליינות כל כך יקר ללבך, אני בטוח שבתור איש עסקים מבוסס עתיר יכולות וקשרים פיננסיים חובקי עולם (וכמי שיש לו חברים במזרח ירושלים) אני בטוח שאתה יכול לעשות משהו יותר יעיל בנידון מאשר לבכות באינטרנט על זה שאין לך איפה לשיר קריוקי ולעשות טוורקינג במועדונים בשבת.

  • ינואר 30, 2014

    עידן

    עכברולדה האפס, אני מבזבז עכשיו חמש דקות מהזמן שלי כדי להגיב לזבל שיוצא לך מהפה אז תגיד תודה.

    "אתה צודק – אני ירושלמי מסכן שהעיר שלו מתרוקנת"
    "ירושלים בפריחת שיא"

    אתה סותר את עצמך וגם כל הסטטיסטיקות תומכות בדעתי ועומדות לצידה, אתה מסרב להכיר במציאות בה העיר שלך פשוט מתרוקנת מאנשים צעירים פלורליסטים ויצרנים, אנשים שמובילים את התרבות שלנו ובתוכה גם את חיי הלילה והבליינות, בתי הקפה אולמות התיאטרון, מפגשי שירה ויצירה, הפגנות וקבוצות דיון ומחאה וכל שאר המקומות בהם נוצרת אומה ומתגבשת זהות לאומית צעירה חיה ובועטת.

    יש בתל אביב מקומות מוזנחים, אבל זה משהו שקיים בכל עיר וזה גם אין מה לעשות כי העיר מוצפת בפליטים, אבל באותה מידה בירושלים יש אזורים מוזנחים כמו 100 שערים ועוד הרבה. זה מאפיין כלל מדינתי שקיים בכל עיר ולהצביע על תל אביב כעיר היחידה שיש בה הזנחה זה לעג לאינטיגלנציה של כלל הקוראים כאן.

    תל אביב זכתה בהמון פרסים על חיי הלילה שלה, נכתבו מאות כתבות עליה והיא מובילה בעולם כאחת מיעדי הבילוי הפופולריים ביותר, מתקיימים בה בכל שנה מצעדים שמושכים מאות אלפי אנשים מכל הארץ והעולם, מצעד האהבה , הגאווה, ועוד רבים, בעוד שאצלכם בשביל לקיים מצעד צריך חצי משטרה כדי למנוע מהחרדים לערוך מהומות.

  • ינואר 30, 2014

    עכברתול

    טוב כמה אתה יכול לזיין את השכל?

  • ינואר 30, 2014

    עידן

    קשה להתמודד עם האמת אז סתמת תפה שך אה? תבוא בהזדמנות לבקר אני יזמין אותך לאיזה דרינק תראה כמה טעית

  • ינואר 30, 2014

    מיכל

    עידן,
    בניגוד לסברה המושרשת כל כך בתקשורת, גם מאזן ההגירה מתל אביב הוא שלילי:
    http://jiis.org.il/.upload/yearbook2013/shnaton_E0213.pdf
    ההגירה מהעיר פרופורציונית לאוכלוסיות, ניתן ללמוד על כך מהישובים אליהם מהגרים הירושלמים: בית שמש, מודיעין עלית ובני ברק וגם ת"א, מעלה אדומים ומודיעין תחתית.

  • ינואר 30, 2014

    עמית (אחר)

    עידן, ספר לנו קצת על הפרסים שתל אביב זכתה בהם. ואני לא מתכוון לבחירות בסגנון "היעד הנחשק ביותר לחובבי שווארמה בלאפה" או "העיר הכי מגניבה ממזרח לקהיר". תמשיך לחיות בסרט של "היעד הפופלרי בעולם" ו"מאות אלפי" התיירים שמציפים את מצעדי הגאווה/אהבה/ווטאבר (שממש לא צריכים אבטחה, כי אצלכם מעולם לא הייתה אלימות נגד הומואים). בפועל תל אביב היא יעד די קטן ושולי, בוודאי בהשוואה לירושלים, שדווקא היא מדורגת בין היעדים הנחשבים ביותר בעולם באתרים שוליים וחסרי חשיבות כמו טריפ-אדוויזר, והתייר הממוצע משום מה מוצא בה עניין רב יותר מאשר בעיר הלבנה.

    לעניין ההגירה השלילית – מיכל כבר ענתה לך, אבל לא נראה לי שהיא הדגישה מספיק את העובדה שלא רק צעירים חילונים עוזבים את ירושלים אלא גם (ובעיקר) זוגות חרדים צעירים שלא מסוגלים לרכוש כאן דירה. אגב, פרט מעניין נוסף בטבלה שמיכל הביאה הוא מספר היוצאים, ומסתבר שתל אביב מאבדת בכל שנה כ-5-6% מאוכלוסייתה, אלא שאת מקומם ממלאים פראיירים חדשים… כי ביחסי ציבור תמיד הייתם הכי טובים.

  • ינואר 31, 2014

    רונן

    עכברגרוש , למה להתלכלך, מאוהבי ירושלים אנו , יש כאן בעיה של דימוי שלילי שצריך להכיר בה, ניסיוני העסקי מלמד שכשיש בעיה צריך לטפל בה,אני סבור שהיום אנו על מסלול נכון, עכברשימוש אתה יכול לומר מה שתרצה על תל הביב אך עיר זה עסק ועסק זה גם יחסי ציבור, ובמקרה שלנו ירושלים שלא באשמתה זוכה ליחסי ציבור גרועים. הדור של גיל 30 עד 40 החילוני נטש את העיר דבר שאלית וכולנו מרגישים ואילו אצל בני ה21-24 כבר לא קיים.

    3 דברים חשובים… ההגירה החזקה היא של חרדים, בועת הנדלן פגעה בהם הכי קשה, יוקר המחיה בירושלים הוא בלתי נסבל עבורם.
    2. הצעירים הירושלמים לאחר צבא אינם עוזבים אוטומטית לתל הביב כי שם יקר יותר, וירושלים נהפכה לנסבלת יותר תחת שלטון ברקת.
    3. המנוע צמיחה העתידי יהיה רק באמצעות התיירות , ירושלים יכולה למשוך 20 מיליון תייר, הישראלים לא יודעים עדיין לנהל עיר כזו. ברגע שיהיו 5 מיליון תייר הכל יראה אחרת.
    לירושלים עוגני תיירות ברמה של רומא ואתונה.
    לגבי הבליינות התל אביבית, היא אכן טובה יותר כרגע מהירושלמית, אך רחוקה שנות דור מערים כמו ברלין ברצונה מדריד ועוד.
    ועוד דבר עידן בדבר אחד אני בטוח שבלוג תל אביבי מקביל כמו הירושלמי שלנו לא תמצא בגוש דן.

    ועוד דבר תורידו את האפליקציה של טריפ אדוויזר ראו התגובות של תיירים על ירושלים וגם על תל אביב.

  • ינואר 31, 2014

    עכברתול

    עידן, אין מצב שאתה בנאדם אמיתי.
    אתה טרול, נכון?

    תהיה מי שלא תהיה, כטרול אחד אל משנהו – אתה מוכשר ביותר.
    יש לך עתיד רציני.

    רונן, לא הבנתי כלום ממה שכתבת אבל נשמע לי שאתה כנראה בנאדם טוב בסה"כ.
    אבל נראה לי שעוד לא התפתחו אצלך כמה חלקים חשובים במוח.
    לא נורא אחי, כל אחד והטיימינג שלו.

    אולי אתה פשוט פורח מאוחר.

  • ינואר 31, 2014

    עידן

    אמיתי כמו הכאפה שאתה הולך לקבל ברגע שתגיע לעיר האדירה שלנו עכברתחתאפס

    מיכל הססטיטיקאית בשנקל, ההגירה מירושלים היא לערים אחרות בעוד שההגירה בת"א היא לערים השכנות שלה רק כדי לחסוך בשכירות, כולם עדיין חיים עובדים ומבלים בתל אביב, גבעתיים, רמת גן ושאר הערים הן תכל'ס חלק אינטגרלי מתל אביב ויבוא יום אני מאמין שהן יהפכו לשכונות תל אביביות לכל דבר, סיפוח פרברים לעיר זה דבר שקורה בהרבה מקומות בעולם.

    עמית האחר (מה זה אחר? מה אתה חש מיוחד?) לירושלים מגיעות תיירות בנות 900 שרוצות לראות אתרים קדושים בלבד בעוד שלתל אביב מגיעים בליינים וקלאברים מכל העולם כדי לנפוש, לבלות לשחות בים ולהשתזף בסבבה בלי שיבוא להן איזה דוס ויצעק להן פרוצה וירק עליהן. פרסים? חסר? חפש בגוגל תמצא מיליון ואחד פרסים.

    בקיצור אין לכם שום טיעון רלוונטי ואתה מנסה להשוות בין תיירות מודרנית אורבנית לבין תיירות צליינית שתורמת בעיקר כסף לבני הדודים שלנו בעיר העתיקה שלכם.

    • ינואר 31, 2014

      מיכל

      למה אתה כועס? אתה גר בעיר הכי מגניבה בעולם, עם קלברים (עד איזה שלב בחייך זה יעניין אותך?), תיירות מהממות ששופכות כסף על העיר, ים צעירים ומיליון פרסים על חיי הלילה.
      ואנחנו כאן.
      ואנחנו כאן כי היא בנפשנו. כי אחרי כ"כ הרבה שנים כאן (עם סיבוב של עשור בשכונה שלך), אנחנו עדיין מתים על ההיא מבורקס חיפה שצועקת בקול ניחר, על הנזירה שנוהגת ברנו בסמטאות עין כרם, מנסיונות להבין עם אלה עם הגרביים הלבנות הם מגור או תולדות, מההוא עם "הבטטה בזול הבצל סגול", מהתקליט, ומבבט, מהמונה, מלינא, מאדרבא, ממחניודה, מטדי, ומעוד אלף ואחד דברים שזר לא יביננו. אבל הם שלנו. אני אמנם מגיבה כאן לבד אבל יודעת שכל השותפים למגזין הזה: כותבים, מגיבים או קוראים שותפים לכך שהאחרות הזו היא שלנו ושאנחנו לא רוצים להחליף אותה בשום עיר אחרת. גם לא בתל אביב.

    • פברואר 1, 2014

      עמית (אחר)

      מה זה אחר? הכינוי הזה קיים כבר קרוב ל-7 שנים ונועד להבדיל ביני לבין מייסד הבלוג (עוד לפני שהצטרפו אליו כותבים נוספים).

      לגבי תיירים ותיירות – אני ממליץ לך לברר על התיירות בנות ה-900 שבאות לראות אתרים קדושים באכסניית אברהם. אני לא צריך פרסים מיוחצנים (גם לירושלים יש כמה). אני פוגש מספיק אורחים מחו"ל (מודרניים ואורבניים למהדרין) כדי לדעת מה מעניין אותם ומה מדבר אליהם ואיזה ייחוד הם מחפשים בפינה נידחת זו של העולם. תיירות מודרנית אורבנית יש גם כאן, והיא הרבה יותר מעניינת לרוב התיירים. וזה לא שאין לתל אביב מה להציע, היא פשוט לא באותה רמת עניין בינלאומית ולא יעזור כלום.

  • ינואר 31, 2014

    רונן

    לולא ירושלים לא היה מגיע לכאן תייר אומלל אחד.

    2. עכברביוב מח עכבר לא יבין את דבריי, אך אתה נשמע לי עכבר חביב.

  • פברואר 1, 2014

    גלית חתן

    הדיון פה עבר לחיי לילה, אבל בחורה לא מוצאת בחור לדהור איתו אל השקיעה במסיבות או עם הרבה אלכוהול על הבר. כך שגם יהיה פה מה שהיה פעם האומן כפול עשר, זה לא יפתור לאלית את הבעיה.
    הקיצר, נדרש יבוא איכותי

  • פברואר 1, 2014

    ערן טרבלסי

    אני מבסוט על הפיוס ההיסטורי בין רונן לבין עכברתול. אם זה אפשרי גם השלום עוד יפרוץ יום אחד.

  • פברואר 1, 2014

    אלית

    וואו, מי היה מאמין שפוסט על געגועים לזוגיות יצית (שוב) את הויכוח הנצחי ירושלים VS. ת"א.
    אז בעיניי ירושלים לוקחת.
    בהליכה.
    ממש איטית.
    בעיניי ת"א מייצגת את התרבות השטחית, הסליזית, הפיק-אפ-ברית. אני משתדלת להמעיט בביקורים, אבל כשאני שם אני מרגישה כמו נטע זר, לא קשורה להוויה היומיומית הלחה והמותגיסטית שמאפיינת את העיר הזאת. פרסים וכו'- סבבה לגמרי, אבל בעיניי המבחן הוא מבחן ההרגשה, איפה אני מרגישה יותר בנוח, יותר אני.

    נ.ב. מיכל היא ממש לא סטטיסטיקאית בשנקל, את הדוקטורט שלה היא כותבת על הגירה. רק אומרת.

  • פברואר 2, 2014

    עמוס

    כל-כך מיותר ומפגר. נכון כל מה שמיכל כתבה, יש כאן המון טוב ואכפת לנו וכו', אבל גם בת"א יש לא מעט תרבות, עניין ואפילו היסטוריה. ות"א אכן זוכה לביקורות חיוביות בקהלים שונים ומאופיינים של תיירים (רק בשבוע שעבר הראו כתבה על גולשים תיירים – גם ממקומות שווים במיוחד לשיטתם – מרוצים ומופתעים ממנה לטובה). וטוב שכך! תיירים המגיעים לת"א יגיעו גם לירושלים, ולהיפך.
    טוב לי להיות בת"א מדי פעם וטוב לי לחיות כאן. אני לא זקוק לאישורם של אחרים ובטח לא מרוויח כלום מזה מעובדות או "עובדות" המצביעות על כך שבאיזור המרכז טוב פחות. למה כל-כך מכעיס אתכם לשמוע על חיי תרבות עשירים בת"א? למה ת"א צריכה להיות ת"ה? על איזה יבלות זה דורך לכם? ואין קשר לדברים של עידן ו/או רונן – דברים כאלו נאמרו כבר הרבה קודם לכן כאן, יותר מפעם; ולמה צריך את שפת הביבים -תרתי משמע – כדי להדגיש את העליונות כביכול של אחת מהן?

    ת"א מייצגת את התרבות השטחית-פיקאפית-סליזית ומה שזה לא יהיה שכתבת אלית בדיוק כפי שירושלים מייצגת את חשכת ימי הביניים האורתודוכסית; קניון מלחה לא פחות "מותגי" מאיילון או עזריאלי ומאוס אולי אפילו יותר (מעצם היותו גדול וצפוף יותר עד כמה שזכור לי מביקורי הספורים ומלפני המון זמן בשני האחרונים). במילים אחרות – זה דימוי וזה דימוי, שניהם חסרי משמעות אבל מבוססים על אמת מסוימת, חלקית מאד.

    ובעניין ההגירה השלילית, שאכן הצטמצמה בקדנציה הקודמת, הראשונה ובקצב הזה ברור שגם הלפני אחרונה, של ברקת: הלוחות הסטאטיסטיים רלוונטיים אולי למי שאוספים או מנתחים נתונים למחייתם; הרבה פחות לדיון בנוגע לחיים פה. יכול להיות שאתם חווים משהו הפוך ב-180°, אבל אני לצערי הרב נתקל בהרבה יותר מכרים, חברים ושכנים שעזבו את העיר מכאלו שהיגרו אליה. על כמה צעירים חילונים שעברו לגור כאן שמעתם? אם יש לכם שכנים/חברים/קרובי משפחה מבוגרים – הילדים של איזה אחוז מהם נשארו בעיר אחרי הצבא? אחרי הלימודים? חזרו הנה אחרי הטיול בחו"ל? אני מסתכל סביבי ורואה מעט מאד כאלו, הרבה פחות מחצי נשארים כאן. אני לא אומר את זה כדי להתווכח אלא כי זה עצוב ומדכא לי; כי זה כדור שלג שמטבע הדברים מתעצם; כי כמעט כל צעיר שני שעוזב גורר אתו בסופו של דבר גם את הוריו, ועוד לפני כן חלק גדול מחבריו. אני לא מאד אופטימי במישור הזה. הלוואי שזה ישתנה. למרבה השמחה יש גם קצת הגירה הפוכה של צעירים חילונים שעוברים הנה או נשארים אחרי תום הלימודים, שמרגישים כאן בבית. כמו שאלית מרגישה. כמו שאני.

    ואפרופו Abraham's Hostel: אמנם מוסד ירושלמי שהצלחתו מרגשת ומעוררת גאווה לוקאל פטריוטית כיום, אבל במקור – מנצרת. אז אולי קצת פחות גאווה מקומית, אך לפחות דוגמא להגירה חיובית, לא?

    מילה אחרונה לערן: Welcome back ! הגעת לקצה השביל?

    • פברואר 2, 2014

      ערן טרבלסי

      כמובן שהגעתי לקצה השביל, ואף ראיתי מאילת את הפסגות המושלגות של הרי אדום (מה שאומר שפספסתי את הסופה הגדולה בירושלים).

      לגבי הגירה לא הגירה – אני מקווה שלא תיעלב מזה, אבל אתה שייך לשכבת גיל מסוימת, שהיא באמת די נמחקה מהעיר. בשכבת הגיל שלי אני בהחלט רואה אנשים שנשארים ומגיעים, ושומע דיבור שונה מאוד מזה ששמעתי לפני עשור, כשהייתי כאן בפעם הקודמת. אבל החוויות האישיות שלנו, חשובות ככל שתהיינה, באמת לא יכולות להוות כלי לניתוח המציאות (לא שצריך להתעלם מהן לחלוטין חלילה). הכלים הנכונים הם הלוחות "של מיכל" שאתה משום מה מזלזל בהם.

  • פברואר 2, 2014

    יאיר

    עמוס – איך לא תכיר יותר עוזבים מנכנסים? הרי אתה מכיר ירושלמים. אבל זה נכון – יש יותר עוזבים מנכנסים. גם מי שגדל בת"א כנראה מכיר יותר עוזבים מנכנסים.

    אולי גם מי שגדל בניו יורק – מאזן ההגירה שם, לפחות בשנים 2010-2012 היה שלילי מאוד (קצת יותר ממאה אלף בתקופה של שנתיים). שם זה פחות או יותר התקזז עם הגירה בינלאומית (שגם בירושלים, דרך אגב, מתרחשת בהיקפים עצומים – מיכל?).

    וביתר הדברים – מסכים אתך לגמרי. השיח של בחירת מקום המגורים לפי אידאולוגיה, ושל "נפולת של נמושות" איננו רציני, ואף אחד לא צריך להצטדק כשהוא בוחר את מקום המגורים שלו.

  • פברואר 2, 2014

    עמוס

    לא מזלזל, אבל הלוחות לא מבדילים בין מגזרים ותתי מגזרים (למעט החלוקה גסה לחרדים-לא חרדים, ערבים-יהודים וכו'). הלוואי שהיית צודק, אבל דווקא שכבת הגיל שלי כרגע לא כל-כך בתנועה. יש ילדים, אבל לרוב הם עוד לא מספיק גדולים ועצמאים. אם היא נמחקה, זה היה לפני שני עשורים. היום – מה שנשאר זה מה שיש. בינתיים. אני רואה את הילדים של השכנים/בני משפחה המבוגרים ממני בכמה שנים, חילונים-אתיאיסטים, חלקם לא בארץ כרגע (לימודים, עבודה) וחלק גדול לא נשאר בעיר בינתיים. חלק מהם אולי יחזרו אחרי עשור כמו מיכל, לא מאמין שרבים. אלו שלא יחזרו ויקימו משפחות באיזור המרכז, עשויים למשוך אליהם את הוריהם. בשכבת הגיל שלך אתה רואה יותר מחצי שנשארו? מי מכם שגדלו בירושלים – איזה אחוז מהשכבה שלכם כאן בעיר כרגע? בני 22-30 או בני 30-40? החברים הקרובים שלכם, אנשים כמוכם – רובם בירושלים?

  • פברואר 3, 2014

    ערן טרבלסי

    אני לא גדלתי בירושלים, כך שאני הגירה חיובית בעצמי. וכך גם רבים מבני גילי שאני פוגש כאן אגב.

  • פברואר 3, 2014

    עידן

    קראתי את כל התגובות, וואלה הרבה מילים מעט תוכן.

    @ זו שעושה דוקטורט – אם היינו לוקחים כל פלוץ נפוח שעושה דוקטורט ומתייחסים אליו כאורים ותומים אז מצבנו היה בתחת, או בעצם זהה למצב חיי הלילה בעיר שלכם. יאללה גם כן סך הכל עשית תואר שני באיזה עבודה סוציאלית או שקר כלשהו אחר ואת משחקת לנו אותה אבו-אקסס עושה סטטיסטיקות מהבוקר עד הלילה. לא התייחסת לטענה שלי שירושלמים עוברים רחוק מי-ם ואילו תל אביבים עוברים לגור בערים הצמודות כי מרכז חייהם עדיין בתל אביב.

    @ האחר – מה נסגר אתה חש את עצמך מיוחד כי אתה אחר? האחר

    @ זו שהגיבה בפוסט עם דמעות וציינה איזה 4 פאבים דלוחים של שמאלנים יפי נפש ועוד 2 מסעדות שמוכרות חרא ביוקר, עשית סצנה בוליוודית ואני ממש על סף בכי, בכי מהפיגור שלך, כל פעם שמדברים עם ירושלמי על חיי הלילה שלו הוא פוצח בנאום מתבכיין על כמה שהנפש שלו עמוקה כי הוא הולך למסעדה בשוק ומשלם 80 שקל על קובה ובירה, הנפש שלך לא עמוקה יותר משל כל אחד אחר שומעת? זה שאת הולכת לכמה מוסדות ירושלמים לא הופך אותך למשהו מיוחד, את בסך הכל עוד פלוצרית כמו רבות ורבים אחרים.

    לסיכום:
    יש יותר תרבות בתל אביב
    יותר מוזיאונים
    יותר גלריות ותערוכות
    יותר בתי קפה (מקומות מפגש בוהמיינים)
    יותר תנועות חברתיות
    יותר פעילות פוליטית
    יותר אקטיביזם חברתי/אקולוגי

    בירושלים יש עיר עתיקה, שוק וזהו.

    • פברואר 3, 2014

      עמית (אחר)

      זה כל מה שיש לך ללכלך עליי? תתאמץ קצת, אני בטוח שאתה מסוגל ליותר מזה.

  • פברואר 3, 2014

    עידן

    אה ולעלית שמרגישה כמו זרה בתל אביב, זה שאף אחד לא יפק-אפ אותך זה לא קשור לעיר או למדינה את נראית לי קצת בכיינית/תלותית אם את כותבת על שטויות כאלה באינטרטט

  • פברואר 3, 2014

    אלית

    טוב עידן, עלית לי על העצבים, אבל ממש.
    צודק, אני מכוערת בכיינית ותלותית, וגם כותבת על שטויות באינטרנט. אבל אתה קורא את השטויות האלה וגם טורח להגיב עליהן.
    אז יאללה, קח את עצמך ואת תל אביב המדהימה שלך וכמו שאומרים אצלנו בעיר העתיקה- חררררר חררררר.

  • פברואר 3, 2014

    עידן

    רק שימי לב, אני רק כתבתי בכיינית ותלותית, את המכוערת הוספת בעצמך ודי לחכימא ברמיזא

  • פברואר 3, 2014

    יאיר

    עידן – מסכים אתך שתלאביבים עוזבים יותר לסביבות תל אביב (לא ממש חוכמה כי שם מתגוררת רוב המדינה). גם ירושלמים עוזבים לסביבה (מבשרת, מעלה אדומים, מודיעין, בית שמש, ביתר עילית), אבל בסה"כ מבין 20,000 העוזבים את תל אביב מדי שנה כ-17,000 הולכים למחוזות תל אביב והמרכז (שזה גם נתניה ומודיעין אבל נעזוב את זה). מבין 18,000 העוזבים את ירושלים רק כ-9,000 עוזבים לסביבת העיר (אולי קצת יותר בתוספת מודיעין).

    לגבי יתר הדברים נראה לי שאתה טועה בגדול, אבל עד שלא תביא נתונים אתה סתם אחד עם דעה.

  • פברואר 3, 2014

    עמוס

    ערן, אני יודע. גם אני וגם אשתי ועוד אחוז ניכר מאלו שאני מכיר … וכנראה שזה אחוז ניכר כי מאלה שנולדו פה הרבה בחרו לעזוב. בעיני דווקא הערבוב הזה הוא חיובי ומעשיר, ודווקא משום כך אני לא מבין את הצורך להתייחס לעוזבים כנוטשים או "בוגדים". ההסבר היחיד ליחס כזה הוא הפחד שלא יישארו כאן מספיק כאלו ושמי שכאן חייב להישאר כדי לשמור על הגחלת. גם בנהרייה מתייחסים כך למי שנטש ועלה לעיר הקודש?

    אגב, לפני כחודשיים וחצי חים ברעם כתב ב"כל העיר" טור מצויין על ת"א וירושלים. הוא הראה שגם אוהבי ירושלים ויושביה יכולים ליהנות מסרט במוזיאון ת"א או מישיבה בבית קפה, ועדיין להרגיש באוטובוס חזרה שהם נוסעים "הביתה".

    יאיר – "סתם אחד עם דעה" כלפי מי ששופך פה את מררתו בסגנון גס ואלים זו מחמאה שאינה במקומה, גם אם פה ושם יש משהו בדבריו.

  • פברואר 3, 2014

    ערן טרבלסי

    עמוס,
    לא שידוע לי. זה באמת ייחודי לירושלים, ובאמת מאוד מוגזם במקרים רבים. אבל אולי זה קשור גם לכך שהעוזבים את העיר נורא אוהבים ללכלך עליה בכמויות לאחר העזיבה (ולפעמים גם לפני כן). מה קדם למה, זו כבר שאלה טובה.

    • פברואר 3, 2014

      עמית (אחר)

      ירושלים בכלל מעוררת רגשות עזים, לטוב ולרע.

  • פברואר 3, 2014

    Ilanit

    Stop feeding the troll. Plus the debate is 100% unrelated to the post. Idan people like you should be shot

  • פברואר 4, 2014

    עידן

    אתם משהו..

    כל הנודים האלה שגרים בירושלים, לומדים בבצלאל או בבי"ס לעבודה סוציאליסטית באוניברסיטה, הולכים לשוק כדי לאכול קובה ב-100 שקל אבל את הירקות שלהם לא מעיזים לקנות באותו השוק כי זה לא אורגני , ואז הולכים וקונים מלפפון אחד ב-15 שקל, אתם אלה שעדיין מחזיקים מעצמם מלכים כי הדג נחש הם ירושלמים וגם אתם ירושלמים, אתם שחושבים שהעיר העתיקה וכל האווירה המיוחדת שבה יוצאת לכם מהחורתחת רק כי אתם קיימים, אתם שמתגאים בנפש שלכם כי לא ביקרתם בעיר אחרת בארץ כבר שנתיים והפכתם לסגפנים שאם הם יוצאים לשתות בירה זה בירה אחת בפאבתחת וחוזרים הביתה לפני שנגמרים האוטובוסים, שהתרבות שלכם היא משחק של ביתר ירושלים או הפועל האפסים מה זה יול"ב קאפ הפתטטים, שאתם חשים משהו מיוחד כי יש את היכל הספר אבל ביקרתם בו בפעם האחרונה בטיול של כיתה ג' עם המחנכת יפה שהיה לה תחת בגודל של מג"ח סימן 4.

    כן כן, את, אתה, אתם, אנשי הרוח והנפש, תמשיכו ללכלך על תל אביב אבל זה הכל מקנאה, בערות ומגלומניה

    • פברואר 4, 2014

      בני

      אני ירושלמי שגם עבד והתגורר בתל אביב כמה שנים. מאוד נהנתי בתל אביב, עד לגבול מסוים. וברגע שיכולתי – כשמצאתי עבודה מתאימה בירושלים – חזרתי. לתל אביב יש הרבה יתרונות ויש אופי מיוחד שמתאים לאנשים מסוימים – כמו למשל מי שחושב שיש ערך ״לחיי לילה״. לי זה לא מתאים. החילוניות של תל אביב, הניתוק מכח דבר יהודי או ישראלי, השטחיות של חלק מהאנשים, האדישות מהפוליטיקה או החברה – כי אני מצטער אבל אין בכלל מה להשוות לגבי המעורבות של ירושלמים בארגונים ופוליטיקה – נמאס לי בסוף. אבל אם זה מתאים לך, סבבה. עכשיו – מה אתה מגיב בכלל כאן < יש לך רגשי נחיתות ?

    • פברואר 4, 2014

      עמית (אחר)

      מצחיקול

  • אפריל 23, 2015

    מיכאל

    אין ספק שהמסקנה העיקרית מכל הויכוח הזה: יש טמבלים בכל עיר.