המתקפה נמשכת

המתקפה אותה תיארתי כאן ממשיכה ומתפחתת. עם האוכל בנושא הדרת נשים בא התיאבון גם לתחומים אחרים. בהקשר זה היו השבוע 3 אירועים משמעותיים. ביטול חוק טל, החלטת עיריית תל אביב על תחבורה ציבורית בשבת והחלטת עיריית ירושלים על קריטריונים לדיור (על קרקעות עירוניות, בשלב זה) המנוגדים לעמדת משרד השיכון והעומד בראשו. לעניין התחבורה הציבורית בשבתות, ההישג הוא בעיקר דוברותי-יחצני של עיריית תל אביב ומזכיר לי את הידיעות בזמנו על תכנית הדיור של אותה עירייה שהבטיחה דירות 3 חדרים ב-460 אלף ש"ח. אז כמו היום- חגיגה תקשורתית גדולה אבל ללא כיסוי, כפי שלרמן מסביר פה ופה וגם בתקשורת הממסדית הבינו שדפקו עליהם חתיכת ספין.

אבל מרגע שהמסר בחוץ יהיה צורך להתמודד איתו. סביר להניח שבשנה הקרובה לא יהיו אוטובוסים בתל אביב בשבתות ומי שירצה ללכת לים- יקח מונית, אבל בסופו של דבר נגיע לשם. התביעה הטריטוריאלית הזו מוצדקת בהחלט. מה שמעניין בעיני במהלכים העירוניים של השבוע האחרון זה העובדה ששתי העיריות הגדולות אמרו לממשלה שנמאס, שהן לא מוכנות לאכול קש מהשלטון המרכזי שחושב שהוא יודע יותר מהן מה התושבים שלהן צריכים- בתחבורה או בזכאות לדיור.

המתקפה אמנם נמשכת אבל תרשו לי לא להיות אופטימי. הנושאים שעל הפרק הם נושאים חשובים אבל הם אין בהם חדש. גיוס, דיור ותחבורה הם נושאים הנתונים במחלוקת עם החברה החרדית מזה כמה עשורים. אז בתחום הדיור אולי השתכללנו ולמדנו לעומק איך הם מטים קריטריונים לטובתם, ובתחום הגיוס בג"צ קבע עובדות בשטח אבל הנושאים אותם נושאים וכל עוד נישאר מול החרדים בשיח שהוא רק תועלתני-כלכלי-יצרני אנחנו מפסידים כי בשיח הערכי הם מנצחים. כל עוד לא נתעקש לקחת מהם את המונופול על טקסינו ואורחות חיינו- תרשו לי להמר שלא יחול שינוי גם במישורים הפרקטיים. כל עוד נברח מהצורך לעצב בעצמנו את אורחותינו ולצקת בהם תוכן יהודי, שיהיה חילוני, מסורתי או דתי, לא נוכל לברוח. אם ברגעים המשמעותיים בחיינו נביא את נציגי היהדות הבלעדית לדורותיה, עם הכיפה והזקן,  כדי שיגידו לנו מה נכון ומה לא נכון, אין שום סיבה שנצליח לשכנע אותם שאנחנו ילדים גדולים בתחומים אחרים. כל עוד המאבק נשאר רק במישורים הללו- זה פשוט קרב מאסף שנכשל עם "שינוי" ונכשל עוד אלף פעמים וייכשל עוד אלפיים, כי זה פשוט לדפוק את הראש באותו הקיר, רק כל פעם מזווית טיפה שונה.

בהתייחס למאמר של יואב שורק ב"מקור ראשון" השבת, הפתרון האמיתי בעיני יגיע כאשר נדע למקם על רצף אחד את הרמב"ם, הבעש"ט, הרצל, בן-גוריון, השל, לא להפריד בין "יהודי" ובין "אוניברסלי" ולדעת לינוק מהמקורות שהם שלנו לא פחות משהם של זבולון אורלב או משה גפני.  או כמו שכתב אסף ענברי- אנחנו לא יכולים להוציא את היהדות ממשוואת השיקולים שלנו:

שום תפיסה כלכלית וחברתית לא תעשה מאיתנו עם, וגם לא שום תפיסה אזרחית נטולת זהות." סולידריות חברתית תלויה בסולידריות לאומית-תרבותית. רק תודעה חברתית המעוגנת במושגי הצדק החברתי של התנ"ך, ברגישות הקהילתית של חז"ל, בהלכות הצדקה של הרמב"ם ובתחושת ההשתייכות לעם הזה ולהיסטוריה שלו – רק תפיסת היהדות כתרבות דינמית שכל אחד מאיתנו מוזמן לתרום לה את חלקו – תאפשר לחילוני, לדתי ולחרדי, וגם לערבי היושב בתוכנו, לדבר זה עם זה ולא רק זה על זה."

תוספת מאוחרת:  אתם יודעים מה דעתי על השתמטות וסרבנות. בסופו של דבר הן מחלישות מאוד את עמדתו של המבקר (גם אם דעותיו צודקות מאוד). זו חוכמה קטנה לברוח מירושלים ולהתבכיין שהיא מתחרדת, לבכות על היחס של צה"ל לפלסטינים בשעה שהקצינים שמצפונם רגיש לסוגיה יושב בבית, להדיר את רגלינו מבה"ד 1 ואז לקונן על נהיית הצבא אחרי רבנים. כך בדיוק לא נוכל לטעון שהיהדות הולכת ומקצינה כשאנחנו נמנעים מלקיחת חלק פעיל בעיצוב פניה העכשוויים. עלינו להפסיק להשתמט מהחובה הזו, שבימים אלו של צומת דרכים דמוגרפי ותרבותי היא בנפשנו ולהבין שללא תיקון עמוק באמת- לא נוכל להישאר עם חופשי בארצנו.

בן 36, ירושלמי מלידה, אבו-אל בנאת עם תעודות. בין יום מילואים אחד לשני עוסק בהתחדשות עירונית עבור חברת "מוריה".



73 תגובות

  • פברואר 25, 2012

    עכברתול

    איך הצלחת לתקוע שם את בן-גוריון אני בחיים לא אבין.

  • פברואר 25, 2012

    עמית

    בן-גוריון, בן-גוריון, בן גוריון. הנה בשבילך

  • פברואר 26, 2012

    יובל

    בן גוריון הוא אחד ההוגים הגדולים של היהדות המודרנית, בלי שמץ צחוק. העובדה שצעירים (ולא רק צעירים) בארץ לא מכירים לעומק, או בכלל, את ההגות שלו היא הבעייתית. לא זה שהוא נכנס לרשימה.
    בכל מקרה עמית צודק בכל מילה בנושא הזה.

    לגבי תחבורה בשבת בתל אביב – קראתי את לרמן ועוד כמה כותבים בנושא, ואני עדיין חושב שזה יקרה תוך שנה-שנתיים, אחרי שיעבור את כל המשוכות הביורוקראטיות. ועם כל חוסר הסימפטיה לתל אביב, אנחנו צריכים לעודד את זה ולתמוך בזה. אחרי שזה יקרה בתל אביב זה יזלוג לאט לאט לשאר הארץ, ובסוף-בסוף גם עיריית ירושלים תצטרך לתת משהו קטן.

  • פברואר 26, 2012

    עכברתול

    העובדה שהעיר לא תופסת טרמפ על המהלך היחצ"ני של ת"א היא בזבוז של מומנטום טוב.
    דווקא עכשיו אפשר להניע תהליכים.
    בירושלים יש תחבורה ציבורית מקדמת דנא, במזרח העיר. תראו לי חרדי אחד שמוחא כנגד זה.
    ולגבי בן גוריון, העובדה שצעירים (ולא רק צעירים) בארץ לא מכירים לעומק, או בכלל, את סיפורה של אוניית אלטלנה היא הבעייתית.

    העובדה שצעירים (ולא רק צעירים) בארץ לא מכירים לעומק, או בכלל, קוצר הראיה של בן-גוריון (מעולם לא ראיתי תמונה שלו במשקפיים), שבזכותם האדונים החרדים חיים על כתפינו, היא הבעייתית.

    העובדה שצעירים (ולא רק צעירים) בארץ לא יודעים לעומק, או בכלל, שטבח כפר קאסם ארע תחת חסותה של ממשלת בן גוריון, היא הבעייתית.

  • פברואר 26, 2012

    יובל

    עכברתול – אתה מודע לכך שבן גוריון דיבר על קיצבה של כמה מאות אברכים ("עילויים"), נוסחה שמקובלת גם על הקיצונים ביותר בשינוי ז"ל, ומי שפתח את הסכר היה מנחם בגין לטובת הסכם קואליציוני עם אגודת ישראל ב-1977?

    אני מכיר מצוין את סיפורה של אלטלנה, וגם בתור נצר לקבוצה המכנה רק את עצמה "המשפחה הלוחמת", מבחינתי זה סיפור המדגיש את מנהיגותו הנדירה של בן גוריון – מנהיגות שלא קיימת, לדוגמה, אצל שכנינו הפלשתינים.

  • פברואר 26, 2012

    בן

    יובל, בגין רק הוסיף חטא על פשע..זה לא שהבהחלטתו הוא הפסיק את הגיוס החרדי המורחב שהיה קיים. בן גוריון שתל את הזרע המיותר הזה ולא מסיבות ראויות.

  • פברואר 26, 2012

    עמוס

    פוסט חזק. תודה.

    על תח"צ בשבת אכתוב אח"כ (כבר כמה ימים שאני רוצה להעלות את הנושא הזה). בגדול אני מאד מסכים עם מה שאמרת. אישית יש לי הסתייגות עמוקה מדת – כל דת – אבל גם מ"זלילת חרדים" לשמה. המפתח צריך להיות "חיה ותן לחיות" וכבוד הדדי זה לאורחות חייו של זה. מבחינה זו אני לא רואה שהממסד דתי-לאומי נוהג ברוב המקרים באופן שונה מהחרדים – גם אלו וגם אלו מתנגדים להפרדת הדת מהמדינה (שזה הצעד הראשון בהחלצות מההשתלטות על אורחות חיינו). לא בטוח שתסכים לזה, אבל בעיני העובדה שכבר כמעט אין בתי ספר 'רגילים' בירושלים, וכמעט כל אלו שאינם 'יחודיים' הם 'תל"י', מציגה מצב גרוע מאד בעיני (ולא, "תגבור למודי יהדות" הוא לא מתן אפשרות להעשרת הביטוי היהודי החילוני).

    בעיני אחת הרעות החולות של החברה הישראלית הוא "רגש האשמה החילוני" – אותו סוג של התבטלות בפני הדתיים, כאילו הם מחזיקים באמת כלשהי (וכמה שיותר דתי יותר "צודק"), או כאילו המונח "ערכים" מתייחס לתרבות הדתית יותר מאשר החילונית. התרבות החילונית מוגדרת ע"י העדר – לא מאמין באלוהים, לא שומר מצוות, לא מקיים את הפרקטיקה הדתית. צריך להשתחרר מזה, כי חילוניות או אתיאיזם (אמנם גם זה מונח המבוסס על שלילת הדתיות, אבל כבר מספיק וותיק כדי לעמוד בפני עצמו) אמיתיים הם בעלי תוכן אנושי ותרבותי משל עצמם. האם יש סיכוי לשינוי תפיסתי כזה? הסקר המדבר על סוג מסויים של תפיסה דתית אצל 80% מהציבור מלמד שכנראה אין. החברה הישראלית כנראה מסורתית מדי. רבים ישמחו אם תהיינה יותר מסעדות לא כשרות ופתוחות בשבת, אבל "ברגע האמת" ברירת המחדל תהיה המסורתית-דתית. הפרקטיקה הדתית שולטת בצמתים ובטקסים המרכזיים של חיינו – לידה, התבגרות, נישואין ומוות – ואלטרנטיבה לה היא עוד חזון רחוק.

    חצי הכוס המלאה? למרות נוכחותן הדלילה, מהרבה בחינות עושר ומגוון האלטרנטיבות גדול היום בהרבה ממה שהיה כאן אי פעם.

  • פברואר 26, 2012

    ערן טרבלסי

    עכברתול,
    מה דעתך לחבר מחדש את הטלפון שלך לחשמל?

  • פברואר 26, 2012

    ערן טרבלסי

    פאב "העליה" עלה באש. מקווה מאוד שהם ישתקמו – אחד המקומות החביבים שנפתחו פה לאחרונה.
    http://www.jerusalemnet.co.il/article/41703

  • פברואר 26, 2012

    עודד

    מסכים, מקום נעים.
    ד״א- הפוסט של עמית כל כך טוב שיש בו כבר את כל השאלות, התשובות והרעיונות לשיפור. אין מה לכתוב בתגובות.

  • פברואר 27, 2012

    עמוס

    עודד, תמיד יש על מה.

    תחבורה ציבורית בשבת: לפני כמה חודשים כתבתי באחת התגובות שירושלים צריכה להיות המובילה בנושא של הפעלת תח"צ במתכונת מסויימת גם בסופי שבוע. זו היתה קצת תגובת בטן לאלימות של החרדים ברחוב הנביאים. אני חושב שדברים כאלו לא צריכים לבוא מהבטן אלא בצורה מתוכננת ושיש למהלך כזה הצדקה מלאה, במסגרת ה"חיה ותן לחיות". בלי קשר למה שנכתב בקישורים שנתת (עמית: עוד בלוג תל-אביבי?!! מה זו הגלותיות התבוסתנית הזו?? אני מתפלא שהמו"ל עוד לא חיבל בלינקים …. 😉 בדבר ההיתכנות או המעשיות של האפשרות הזו, היא כעת בחוץ על השולחן, וזה המהלך החשוב ביותר. נכון, לא חסרים ארגונים שמעלים באופן תדיר את הצורך בתחבורה ציבורית גם בשבתות, אבל הפעם הנסיבות הביאו לכך שהוא זכה לתהודה רבה וזה שלב חשוב באבולוציה של הנושא הזה. מכאן זה יכול להתגלגל, וחבל שלא ירושלים היא שהניעה את המהלך הזה. דווקא עיר שצריכה להיות עסוקה בחיפוש הדרכים לחיים משותפים של בעלי כל ההשקפות על הרצף הדתי-חילוני חייבת להבין שזה מהלך הכרחי שאינו מכוון כנגד מגזר זה או אחר אלא בעד החיים האורבאניים בירושלים.

    בנובמבר התקיימה בעירייה ישיבה חגיגית של ועדת התכנון אליה הוזמנו תושבי העיר. במסגרת הדיונים הנוכחים התחלקו לקבוצות שעסקו במספר נושאים, ביניהם תחבורה. אני השתתפתי בקבוצת התחבורה ובזמן הקצר שניתן לי אמרתי בין היתר שתחבורה ציבורית שבעה ימים בשבוע היא הכרחית. ישר אחרי שאמרתי את זה התכוננתי להתכופף כדי שמה שיזרקו עלי לא יפגע, אבל לא זרקו כלום. ההפתעה חיכתה לשלב הבא, בו כל קבוצה הביאה את הדברים שעלו בה בפני כל המשתתפים, כולל ראש העירייה. הנקודה של תח"צ שבעה ימים בשבוע היתה האחרונה במסגרת המלצות קבוצת התחבורה ולתדהמתי היא התקבלה במחיאות כפיים. אז ברור שלא מדובר בקבוצה מייצגת של תושבי העיר, אבל אולי בכל זאת זה מבשר שזה לא רעיון כל-כך מופרך?
    פרוטוקול הישיבה נמצא באתר העירייה (אבל כשאני מקשר אליו הפוסט לא נשלח. המלצות קבוצת התחבורה בעמוד 7.

  • פברואר 27, 2012

    עמוס

    מה הקטע עם זה שלא ניתן לתת קישורים לאתר העירייה?

  • פברואר 27, 2012

    ערן טרבלסי

    http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-4195076,00.html
    בקצב הזה יהיו 30 מועמדים.

  • פברואר 27, 2012

    עמית

    גם אני מועמד. הציעו לי לקחת את ראשות ועד הבית ונראה לי שאני ראוי. מקורבים לעמוס מסרו שלאחר כיבוש בקעה הוא שוקל את דרכו.

  • פברואר 27, 2012

    עמוס

    ערן, החדשות הטובות הן שהם לא יעמידו את פורוש. ממנו אני חושש הרבה יותר.
    עמית, אתה ראוי ללא ספק. לא אתפלא אם גם תהיה שם מתישהו.
    אני אכן שוקל את דרכיי. יום ולילה. בוחן ובודק. בכל נושא כמעט, אבל ללא ספק לא בנושא הזה.

  • פברואר 27, 2012

    ערן טרבלסי

    אני מצביע רק לעכברתול.

  • פברואר 27, 2012

    עכברתול

    אני מרגיש את זה בדם.
    השנה יש לי סיכוי לקחת את הבחירות.

  • פברואר 27, 2012

    ערן טרבלסי

    דא עקא שהבחירות לא השנה.

  • פברואר 27, 2012

    ערן טרבלסי

  • פברואר 27, 2012

    עכברתול

    ערן! כוס אמק, מה אני עושה עכשיו עם כל השלטים?

  • פברואר 27, 2012

    ערן טרבלסי

    שלח לחיידק הידידותי. חבר שלו יעבור על זה עם פוטו-שופ וישנה את התאריכים.

  • פברואר 28, 2012

    עודד

    בעידן הקינקט כבר לא נצטרך שלט בכל מיקרה.

  • פברואר 28, 2012

    נעמי

    http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-4195542,00.html
    האגודה ניסו את זה שנה שעברה וזה לא תפס.
    מקווה שהשנה הקו יהיה בשימוש ויפתח את הפתח לתחבורה ציבורית קבועה בשבתות גם בירושלים.

  • פברואר 28, 2012

    ערן טרבלסי

    http://www.mynet.co.il/articles/0,7340,L-4195542,00.html

    "אחרי תל אביב – גם בירושלים מעזים"
    שאלוהים ייקח את העיתון הזה.

  • פברואר 28, 2012

    עמוס

    ערן, לא הבנתי מה הבעייה (חוץ מזה שגם אתה וגם נעמי נתתם קישור לאותה ידיעה, שעמית כבר כתב עליה). נכון שזה רחוק מלהיות אותו סיפור כמו בת"א (לצערי) והמשפט הזה לא מי יודע מה מתאים, אבל היזמה של פפה – מינורית וממעיטה ככל שתהיה – יצאה בדיוק אחרי היוזמה התל-אביבית, ולא מן הנמנע שהושפעה ממנה. ואין כל פסול ב"להעתיק" מערים אחרות. חבל שלא ציינו את מה שעמית סיפר – שההסעות של אגודת הסטודנטים הופעלו כבר בשנה שעברה – אבל יש כשלים גדולים בהרבה בעתונות המקומית ובארצית מהניסוח הזה.

  • פברואר 28, 2012

    ערן טרבלסי

    עמוס, זה בדיוק מה שהפריע לי – שלא ציינו את ההסעות משנה שעברה. זו לא הטעות הגדולה ביותר, ברור. אבל היא משקפת מצוין (יחד עם המשפט שהבאתי בתגובה הקודמת) את העמדות והתחושות של חלק גדול מעיתונאי המקומונים בעיר. תשמע, אני מנהריה במקור – עיר נחמדה, אבל לא איזה כרך גדול. אפילו שם יש הרבה יותר גאווה מקומית במקומונים. וזה לא שלא נכנסים שם בראש העיר (אפילו יותר מאשר בירושלים), אבל לא יורדים ככה על העיר כל הזמן, להיפך.

  • פברואר 29, 2012

    עמוס

    אז אתה יקה? באמת אחלה עיר, ועם ים!
    האמת, אני בטוח שגם שם יורדים על העיר, אבל בצורה אחרת – כי יש בעיות אחרות (עיר קטנה, מרוחקת וכו'). דווקא לעיר קטנה יש לרוב יותר סיבות לגאווה מקומית; אבל נכון שיש בירושלים סוג של פרובינציאליות ושל התבטלות עצמית, וזה בא לידי ביטוי גם במקומונים. אני זוכר שבשנים הראשונות שלי בירושלים גרנו בנחלאות. ברחוב הגדם (כמה ליריות בשם הזה, ששונה מאז לאזכור מנומס יותר של אותו גיבור) היתה חנות "טמבור" – נדמה לי שלבעלים קראו אדון מזרחי. תמיד הצחיק אותנו שכשהוא רצה להפליג בשבחו של מוצר כלשהו הסופרלטיבים היו נדחקים כולם מפני המחמאה הגדולה מכולן: זה "כמו בתל-אביב …" אם פעם היו אומרים "אמריקה", כאן זה היה "תל-אביב". כמי שגדלו בגוש דן זו נראתה לנו מחמאה מופרכת ומגוחכת – שום דבר שם לא שונה מהותית.
    היו שנים שירושלים היתה מרכז של החיים האקדמאיים והסטודנטיאלים, ואולי אז היתה פחות הרגשת נחיתות כזו ויותר גאווה מקומית. אני לא בטוח שהמשפט שציטטת מבטא סוג של תחושה הפוכה דווקא אבל בגדול אתה צודק: זו עיר גדולה עם מנטליות של עיר קטנה, לטוב ולרע (ויש הרבה טוב בזה), והמקומונים מבטאים את זה. הרבה מאתנו גם מדברים כך ('הכביש לת"א'), בין אם בציניות ובין אם תוך כוונה. אולי אותי זה פחות מרגיז אבל באמת שיש סיבות טובות להתרגז מכך – זה פוגע ברצון של בני "המגזר שלנו" להישאר כאן ולהילחם על דמותה של העיר (מי שכותב כאן לא דוגמה) וגם פוגע בדרך בה אנשים מבחוץ מתייחסים לעיר. עם זאת אסור להחניק את הביקורתיות בשם השמירה על הדימוי של העיר.

  • פברואר 29, 2012

    ערן טרבלסי

    יקה?? ראית אותי היום במפגש, אני נראה לך כמו יקה? 🙂
    לגבי ירידות על העיר – האמת שכמעט שלא זכור לי (שוב, ירידות על ראש העיר, או על גופים ואנשים שונים בעיר – בהחלט כן. אבל לא ירידות על העיר עצמה).
    המנטליות של עיר קטנה היא בהחלט נחמדה לפעמים – ירושלים היא הרי הקיבוץ הגדול בארץ (ובעצם בעולם).

  • פברואר 29, 2012

    עודד

    אני לא בטוח שהמנטליות של העיר הקטנה היא העניין. היא היתה פעם- למשל, אני זוכר את עצמי הולך בשוק עם אבי והוא עוצר לדבר עם כל מני אנשים שהוא מכיר- הרבה פעמים. אם (אם גדול) אני מגיע לשוק אז היחיד שאני אומר לו שלום זה החבר של אבא מהמילואים. העיר גדלה.

    אני מניח שהגישה התבוסתנית המעצבנת של העיתונאים מקורה ברצון שלהם לעבור מכאן- הרי אין כאן פרנסה או אופק קידום אמיתי לעיתונאי טוב, רק בשפלה (נכון עמית?).

    אנחנו חוזרים לדיון של 'מה עושים'- מי שחשובה לו העיר ורוצה לקדם אותה, אם כלפי חוץ ואם כלפי פנים, עסוק בענין לא מעט. לי זה קורה בכל פעם שאני נפגש עם כאלה שעזבו או כאלה שאף פעם לא זכו לגור פה. בקיצור, יותר מדי. האתר של וייס נראה כמו צעד יפה. החשש היחיד הוא שכולנו נתחבר לרשת החברתית שלו ונפקיר פה את עמית והגיגיו.

  • פברואר 29, 2012

    עכברתול

    עודד, בימינו כבר אין פרנסה או אופק קידום לשום עיתונאי טוב, אלא אם כן הוא סופרסטאר תקשורתי, ויש בערך 10 כאלה.
    אף אחד כבר לא קונה היום עיתונים, והתחום הזה רק ימשיך לצלול לתהומות עד שיעלם בשיבה טובה מהעולם.

  • פברואר 29, 2012

    עמוס

    ערן, גם לפני שראיתי אותך לא חשדתי בך ביקיות גנטית; אבל עיר היקים, לא? טוב, אולי אתה מדרום יקלנד, או יקה של כבוד 🙂
    עודד, כמו שערן אמר – יש כאן מנטליות של קיבוץ. כמה קיבוצים, יותר נכון – כי יש אוכלוסיות שלא נפגשות כמעט והשסעים עמוקים, אבל דווקא משום כך כל אוכלוסייה בפני עצמה היא קבוצה פחות גדולה מבערים אחרות, פחות גדולות אבל יותר הומוגניות. בשוק אתה אולי פוגש רק אחד (למרות שבטוח שמדי פעם אתה פוגש גם אחרים שאתה מכיר ממקום העבודה, מבית הספר של הילדים או ממסגרות אחרות, ויש סיכוי טוב שגם אחד/ת מאתנו) – באזור המרכז רוב האנשים לא פוגשים גם את זה בדרך כלל. אני לגמרי בעד התחושה הקהילתית הזו – בעיני היא אחד הדברים הכי מיוחדים בירושלים.

  • פברואר 29, 2012

    בן

    אני לא יודע כמה מודעים לעובדה שאתר "ירושמיים" פשוט מפורסם ברמה התקשורתית. מאז האין שלג האחרון הוא מצוטט ומתייחסים אליו, כמו ממש עכשיו במילה האחרונה בגל"צ ואפילו שמעתי דיווח על התעבורה שהיתה באתר בעוד בועז העז להיות בחו"ל שהשלג לא ירד… עמית- מחלקת יח"צ שלך בפיגור..

  • פברואר 29, 2012

    עמית

    שוקל לזרוק את כולם הביתה. נשבר לי לעשות את העבודה בשבילם. מרוויחים פה יפה ואין תפוקה. ראבאק

  • פברואר 29, 2012

    עמית

    שוקל לזרוק את כולם הביתה. נשבר לי לעשות את העבודה בשבילם. מרוויחים פה יפה ואין תפוקה. ראבאק

  • פברואר 29, 2012

    עודד

    נראה לי שנצטרך להתחיל להיות רציניים יותר אם נרצה שסוגה עילית כמו 'המילה האחרונה' יקדישו לנו מזמנם.

  • פברואר 29, 2012

    מיכל

    בן. נדהמתי בשבועות האחרונים לגלות כמה הוא פופולרי. מעבר לרמה התקשורתית (שמי כמו הירושלמים יודע כמה היא מוטה) , בכל מני מעגלים אנשים מדברים על מה כתוב בירושמיים ומה הדיון כרגע בירושמיים- בלי קשר לשלג.
    ועמית אנחנו אוהבים אותך הרבה הרבה גם אם אנחנו יחצ"נים בשקל.

  • פברואר 29, 2012

    בן

    עמית, צריך למתג את הבלוג כעוסק בתחום יותר פופולרי- דירוג חומוסיות למשל או המדריך למלחמה האירנית..

  • פברואר 29, 2012

    דתי לאומי מודאג

    עכברתול.
    יש עיתון אחד שהעלה את המנוים שלו ב40% בשנה האחרונה.מקור ראשון.
    תופעה ייחודית כמעט בכל העולם.לא צוחק איתך.

  • פברואר 29, 2012

    עכברתול

    מגיעה לירושמיים חשיפה רבה הרבה יותר, האתר הזה הוא דוגמה למופת והשראה לכמה חשיבות ותרומה יכול אתר אינטרנט מקומי עצמאי יכול להעניק לעיר.
    אני לא מכיר אף אתר עצמאי אחר שנותן כזו רמה של ערך בארץ לגולשיו – זה משהו שכל עיר יכולה להתגאות בו.

    דל"מ, זה מאוד מאוד מעודד לשמוע. עיתון מצוין עם כותבים מעולים. חבל רק שהם הפסיקו לצרף את המהדורה העברית של BusinessWeek.

  • מרץ 1, 2012

    עמית

    מקור ראשון זה עיתון שלא מזלזל באינטיליגנציה של הקוראים שלו ולכן (אולי) הוא מצליח. נהנה מאוד לקרוא את מוסף שבת. אבל עברתי לקרוא אותו באינטרנט ולחסוך לעצמי את ההשתפכויות של אמנון לורד על גאונותו של ביבי.

    בועז- בגלל התחזיות שלך דחינו מסיבה לתאומות שתוכננה למחר. אם לא יהיה שלג אני שורף לך את הבית. מצידי תפזר קלקר בכל העיר.

  • מרץ 1, 2012

    בועז

    ירדתי למחתרת…
    אני מבוטח קומפלט בבית.

  • מרץ 1, 2012

    משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בועז: אתה מלך. מלך.
    הסטודנטים שלי נגשו היום לבחינה והם היו בלחץ פן היא תתבטל- שלחתי להם את הלינק של 02ws, עם המלצה להתעדכן רק אצלך.
    האמונה הכמעט אבסולוטית בתחזית שלך נוסכת כזה בטחון- זה ממש מרגיע. תודה!

  • מרץ 1, 2012

    מיכל

    בועז. כתבתי תגובה מושקעת (ובמסגרת היחסים המורכבים שלי עם גוגל בכלל וכרום בפרט היא עפה). אז בקצרה אנצל את זה שאתה קופץ לעמית ביום חגך (114% מכמות המשקעים הממוצעת) כדי לומר לך: אתה מלך! תודה!

  • מרץ 1, 2012

    עכברתול

    מה שמיכל אמרה, לגמרי.

  • מרץ 1, 2012

    יאיר

    מה שעכברתול אמר

  • מרץ 1, 2012

    שני

    רגע, יש לי משהו חשוב להגיד:

    בשלג של 2008 נתקעתי עם האוטובוס בהרצל. נאלצתי ללכת ברגל הביתה (גבעת רם באותם ימים).
    פרט טריוויה מעניין: זה היה היום הראשון שהחלטתי לנסות ללכת לעבודה על עקבים. למרבה ההפתעה, זה גם היה היום האחרון שלי על עקבים.

    בקיצור, הגידו לא לעקבים.

  • מרץ 2, 2012

    עמית

    כנ"ל.

  • מרץ 2, 2012

    דודו

    נרי היכתה היום בפעם העשירית – כתבה גדולה במוסף הארץ(טרם מצאתי קישור)

    בניגוד לכתבות אחרות שלה ובכלל, היא די משקפת חלק מהתהליכים שהתרחשו כאן בשלוש השנים האחרונות.

    אבל אני עדיין לא מבין מה היא רוצה מהעיר. מסרבת להרפות, לטוב ולרע.

  • מרץ 2, 2012

    דודו

  • מרץ 2, 2012

    מיכל

    למי אכפת מנרי. העיר בלבן.

  • ברקת הציל את הקריירה שלו היום.
    עדין אני חוזה אחוזי תמיכה נמוכים בהר חומה, כאן השלג לא נתפס.

  • מרץ 2, 2012

    הלוחם בשוורים

  • מרץ 2, 2012

    הלוחם בשוורים

  • מרץ 2, 2012

    עמית (אחר)

    אוי נרי נרי, כמה טעויות (ראיתם איזו מפה מגוחכת צירפו לכתבה? קרית מנחם והר חומה חרדיות?). לא נורא. הכוונה טובה בסך הכל, אם כי עדיין קשה לה להיגמל מהפסימיזם הדווקאי הזה שלה.

  • מרץ 2, 2012

    ערן טרבלסי

    שימו לב לציטוט של אוסנת קולק:
    "מצד שני, אני רואה כיום הרבה יותר פעילות תרבותית מאשר לפני 18 שנים או אפילו כשהייתי צעירה. יש פה הרבה יותר אירועים, קונצרטים, מסעדות, פאבים, מקומות שפתוחים בשבת. יש פה הרבה סטודנטים. יש כאן הרבה צעירים שפועלים למען העיר בהתנדבות ויש לזה תוצאות."

    אנשים מבחוץ מתחילים להרגיש את זה.

  • מרץ 2, 2012

    ערן טרבלסי

    עמית האחר, שלא לדבר על הטענה שבמועצהיש רוב חרדי. מצד שני, את הדרי ושות' אפשר בהחלט להגדיר כנספחים של החרדים.

    אבל כן, הכוונה טובה סה"כ, וזה משמח.

  • מרץ 2, 2012

    ערן טרבלסי

    הגעתי עכשיו למפה. אני לא מבין – מה צריך להיות אחוז החרדים בשכונה כדי שהלמ"ס יגדירו אותה כחרדית? 10%? ומה לגבי מעורבת? בקיצור, מפה מקושקשת לגמרי.

  • מרץ 2, 2012

    ערן טרבלסי

    טוב, אני מציף, אז עכשיו במרוכז:

    דניאלה לרר אומרת שבשישי בערב באים אליה לצעוק שאבעס. מישהו יודע מתי, כמה ובאיזו תדירות? אולי צריך ללכת לעזור לה.

    ארומה במושבה הפך למהדרין?!

    שאנן סטריט גאון – "אפשר לראות בירושלים יותר מהכל – יותר חילוניות ויותר חרדיות, ואני חושב שכל אחד בכל פינה מתעלם מהאלמנטים הלא מגניבים בסביבה המיידית שלו".

    לבסוף, חבל שהיא לא מכירה את נתוני ההגירה השלילית.

  • מרץ 2, 2012

    מיכל

    ערן. זו לא מפה של הלמ"ס, אלא מפה שמתבססת על נתוני הסקר החברתי בו מבקשים מהנדגמים לדווח על רמת הדתיות שלהם.
    לא ברור לי הסימון של קרית מנחם כחרדית. בדקתי בנתוני המפקד סך בוגרי ישיבות והוא פחות מ 10%.
    אולי יש רבים מתושבי השכונה שהם משוחררי האגף התורני במעשיהו (אני כלבה, אני יודעת). אבל ממש לא ברור לי העניין.
    יאיר, יש לך מושג מאיפה צצה המפה הזו?

  • מרץ 2, 2012

    עכברתול

    אני לא מבין ע"ס מה הסימון של "שכונה מתחרדת" (בצבע ירוק נבגים במפה).
    הגבעה הצרפתית מתחרדת? אם כבר, עוברים אליה ערבים רבים בשנים האחרונות במסע כיבוש אגרסיבי, בסיוע ארגונים אנטי-ציוניים, עיתון הארץ שמנהל מלחמה נגד העיר כבר 30 שנה, והמהלך המטומטם והחמדני של האוניברסיטה לבנות את "כפר הסודטים" ולפנות אלפי דירות פרטיות מושכרות מהגבעה הצרפתית.

  • מרץ 2, 2012

    יאיר

    הסקר החברתי הוא המקור לתרשים העוגה הכללי של ירושלים (לא בדקתי את האחוזים, אבל זה נראה סביר) המפה לא מהסקר – באופן רגיל אי אפשר להגיע איתו לכזו רזולוציה. גם לא נראה לי שעשו עבורם עיבוד מיוחד לסקר החברתי – ההגדרות לא מסתדרות.

    התיחומים קשורים למינהלים הקהילתיים – אולי זה קשור איכשהו. אבל התוצאות – פשוט חבל…

    והשמות מאוד נחמדים – "חצור באחר", "בית דוד" (זו אחת הסיבות שחשבתי שזה אולי קשור למינהלים)

  • מרץ 2, 2012

    עמית (אחר)

    ובעיר העתיקה – שומו שמיים – הרובע היהודי חילוני ושאר הרבעים חרדיים!
    (ואיפה תקעו במפה את "עמק רפאים"?)
    מצחיק וגם עצוב כמה חוסר היכרות עם העיר אפשר למצוא במפה אחת קטנה. מעניין מי אחראי לקשקוש הזה, אבל לא לגמרי מפתיע. זוטות שכאלה לא מעניינות את המקומון התל אביבי, ואגב טעויות דומות באפיון שכונות אפשר למצוא גם במקומונים "ירושלמיים".

  • מרץ 2, 2012

    נעמי

    היא כותבת כתבה שלמה על כל האנשים והארגונים אשר פועלים להפוך את ירושלים לפלורליסטית, 90% ממרואייניה מדברים על כמה העיר השתנתה לטובה וכמה חשוב להמשיך לעבוד יחד חילונים ודתיים כדי לשמור על העיר כעיר פתוחה ואז בפסקה האחרונה היא כותבת:
    "האם יש עתיד לירושלים כעיר פלורליסטית ליברלית? סביר להניח שלא"

    היא בכלל קראה את הכתבה שהיא עצמה כתבה????

    והכי אהבתי את צפירת השבת משתקת הלב מרוב אימה. נו באמת.

  • מרץ 3, 2012

    שני

    למה נתנו לה בכלל לחבר את הכתבה הזאת? אין לארץ כתב שלא סולד מירושלים?

  • מרץ 3, 2012

    דודו

    גם אם כוונותיה היו חיוביות (זה לפחות מה שהיא סיפרה לחלק מהמרואיינים לכתבה), כידוע הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות.

    "אז מה עובר על נרי ליבנה בבואה לכתוב על ירושלים?! – פרשנות שלי בשפה פשוטה – דיסוננס קוגנטיבי – מאוהבת בדעות וברעיונות שלה. לדעתי ייתכן גם שהיא כנראה לוקה בזן מסויים של סינדרום ירושלים".

  • מרץ 3, 2012

    מיכל

    אז מי מתנדב לשלוח לה יוגורט אקטיביה?

  • מרץ 3, 2012

    אודי

    בשיעור הראשון בתואר הראשון בגיאוגרפיה מלמדים כמה קל לשקר באמצעות מפות. חיים ומוות ביד המפה. אבל למפה הזו אפילו לא מגיעה המחמאה "מפה מניפולטיבית", זו פשוט מפה מביכה.

    נניח, האם הכרטוגרף / גרפיקאי הבין עם איזו שכבה הוא עובד ומה זה מנהל קהילתי?
    האם הוא יודע מה זה "בית דוד"? שהיחידה שהוא הגדיר כ"קרית מנחם" וצבע כחרדית היא מנהל קהילתי גנים? מה בדיוק ההבדל בין שכונה מעורבת לשכונה מתחרדת? האם "עמק הרפאים" היא שכונה מעורבת של חיות וצמחים? וכו'

  • מרץ 3, 2012

    עמית (אחר)

    וכו'.

  • מרץ 4, 2012

    יאיר

    כל מיני רמזים במפה מראים לי שהבסיס היה במפה של (אוי לבושה) עבדכם, שמופיעה בקישור שבהמשך. למשל הציון "רמת מוצא" כאזור, או וואלג'ה, או התיחומים בין מינהלים שכיום לא קיימים. המפה היא חלק מדוח שכותרתו "המינהלים הקהילתיים בירושלים – המספר הדרוש והצעת פרישה" של ישראל קמחי ומאיה חושן.

    כמובן שהדוח של המכון לא דיבר על "בית דוד" או קריית מנחם כעל חרדים, לא על תלפז כערבים, ולא על איזורי תעשייה. דרך אגב – הוא די מעניין…

    http://www.jiis.org.il/.upload/publications/2007_07_minhalim.pdf

  • מרץ 4, 2012

    מיכל

    יאיר, גם אני בדקתי ולא מצאתי שום תימוכין לתכן של המפה. ניחא נרי, אליה התרגלנו בטורי דעות- מבאסת אותי ההזניה של הנתונים ברמת העיתון- תפסתי ממנו כאחראי למידע שהוא מפרסם מביא משהו שהוא פשוט פשע: שווה בנפשך כל החברה' הצעירים שרכשו דירה בקרית מנחם בפרויקט שיצא לפני שנה ומשהו חושבים על סמך המפה שהם רכשו דירה בשכונה חרדית?

    אני בוחרת לפתוח את השבוע בדברים יותר משמחים ברמת העיר:
    1. בירושמיים מרימים כוסית לכבוד הממוצע הרב שנתי שנחצה.
    2. קבלנו את מנת השלג השנתית שלנו.
    3. בית"ר נצחה בבית את עירוני ק"ש.
    בבנין ציון ננוחם.

  • מרץ 4, 2012

    עודד

    מיכל, יש דברים שמשתנים עם הזמן אבל אחד הקבועים הידועים של היקום הוא שמה שכתוב שחור על גבי עיתון, הוא או מומצא או מופרך. אסור לסמוך על נתונים בעיתון, למעט, וגם לא תמיד, התוצאות בספורט.

    שאלה ליאיר על המפה (ללא עיון מעמיק בטקסט)- גבעת שאול מופיע כאזור תעשיה וכוללת את בית הקברות. יש משהו שאני לא יודע שקורה שם? למה הר הצופים וסנהדריה לא זוכים להיכלל כך גם?

  • מרץ 4, 2012

    ערן טרבלסי

    כשאנשים מביאים נתונים מווינט בפורום של ירושמיים, בועז נוזף בהם ואומר להם שאסור להסתמך על ווינט, אלא רק על אתר מקצועי, למשל השמ"ט. ההבדלים בנתונים מאוד בולטים.

  • מרץ 5, 2012

    עמית (אחר)

    אבל, אבל הארץ זה לא ויינט. לפחות ככה מספרים לנו.